A SZÉP kártyára vonatkozó vírusszabályok meghosszabbításával elvileg 35 milliárd forintot hagy a kormányzat a cégeknél jövőre, ha kihasználják az adókedvezménnyel adható keretösszeget. A Bonus Cafeteria felmérése szerint azonban a munkavállalók jelentős része a rekreációs juttatásból csak a vendéglátás alszámlát használja ki, a fennmaradó cafeteriakeretéből inkább az egészségére költ, nem utazásra.
A munkavállalók számára a cafeteria nem egyenlő a SZÉP kártyával – derül ki a Bonus Cafeteria Kft. több mint tízezer dolgozó cafeterianyilatkozatát alapul vevő kutatásából, amely szerint minden második dolgozó kér egészségpénztári juttatást, ha a munkáltató felkínálja számára ezt a lehetőséget.
A tanácsadó cég munkáltatói partnerei körében végzett felmérés szerint az átlagos bruttó cafeteriakeret 20–50 ezer forint között van, ezen belül legtöbben (46%) 20–30 ezer forintos havi kerettel gazdálkodhat. Az éves nettó juttatás alapján az összeg 65,6%-a SZÉP kártyára kerül, több mint 14%-a valamilyen egészségpénztári szolgáltatást finanszíroz, 3. helyre pedig 10,7%-kal a bér került. A kutatás az idei nyilatkozatok alapján történt.
A legkedveltebb cafeteriajuttatások (a vizsgált munkáltatók által biztosított nettó keretösszeg %-ában)
Forrás: Bonus Cafeteria, szerkesztés: Patika-csoport
A felmérés készítői azt is megvizsgálták, mi befolyásolja a munkavállalók választását. Alacsony cafeteriakeret (legfeljebb havi bruttó 20 ezer forint) esetén a munkavállalók jelentős része a teljes összeget a SZÉP kártya vendéglátás alszámlájára kéri. Ahogy azonban emelkedik a juttatás összege, az egészségpénztári célzott szolgáltatás jelenik meg másodikként a választott elemek között.
– 20 ezer forintos bruttó havi keret felett a munkavállalók közel 70%-a legalább két elemet kér, míg 50 ezer forintos havi juttatásnál már 92%-uk osztja szét az összeget két vagy több cafeteriaelem között. Az általunk nyilatkoztatott munkavállalók esetében az egészség- és önsegélyező pénztári juttatások népszerűsége vetekszik a SZÉP kártyáéval a kedvezőtlenebb adókörnyezet ellenére is – mutat rá Kardos György, a Bonus Cafeteria ügyvezetője.
Az országosan és vállalatméret alapján reprezentatív adatok azt mutatják, kizárólag kisebb cafeteriakeret esetében kiugróan magas a SZÉP kártya részesedése, de ebben az esetben is egyedül az étkezésre költhető vendéglátás alszámla dominál. A két elemet választó munkavállalók viszont inkább az egészségükre költenek az étkezés mellett: közel minden második munkavállaló kér egészségpénztári célzott támogatást, többen, mint ahányan a SZÉP kártya szálláshely vagy szabadidő zsebét feltöltik. A pénztári szolgáltatások közül a gyógyszervásárlás és az egészségbiztosítás a legnépszerűbb támogatási célok.
– Minél nagyobb a keretösszeg, annál többféle juttatást tesz a kosárba a munkavállaló. Három elemet átlag 40–50 ezer forintos cafeteriánál választanak; ebben az esetben az emberek 90%-a SZÉP vendéglátást és 70%-uk egészségpénztárat is kér. Egyértelműen a mindennapi családi költések befolyásolják a választott cafeteriát: kevesebb pénzből a napi szükségleteket elégítik ki, magasabb összegből az öngondoskodás is megjelenik.
Nem kor kérdése az egészség
Nem korfüggő az egészségpénztári célzott támogatás igénylése – derül ki az adatokból. A munkavállalók életkorának emelkedésével ugyan nő a pénztári támogatást választók aránya, de csak csekély mértékben.
– A pályakezdő fiatalok éppúgy kedvelik a pénztári juttatást, mint a nyugdíj előtt állók. A pénztárak széles szolgáltatási portfoliója jól kihasználható bármely élethelyzetben legyen szó gyerekszületésről, lakáshitel-törlesztésről, egészségről vagy idősgondozásról. Nem véletlen, hogy az idén debütáló egészségbiztosítási szolgáltatás is nagyon hamar kiugróan magas részesedést ért el a kért juttatások között – teszi hozzá Kardos György.
(A felmérés 12 000 munkavállaló nyilatkozata alapján készült, a munkavállalók 99%-a a COVID-19 megjelenése elött nyilatkozott a 2020-as cafeteriakeretéről.)
Borítókép: pexels.com
<< VISSZA
Az oldal hirdetéseket tartalmazhat! Süti-beállítások módosítása Adatkezelési tájékoztató Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért Tájékoztató a visszaélés bejelentési rendszerről Visszaélés bejelentése © 2024 Új Pillér Egészségpénztár Levelezési cím: 1535 Budapest Pf. 861. Székhely: 1022 Budapest, Bimbó út 18. Ügyfélszolgálat: +36-1-210-9790, Tel: +36-1-210-9770, 210-9779 | Fax: 210-9778 | Bankszámlaszám: CIB Bank 10700024-43040607-51100005
Weboldalunk sütiket használ a felhasználói élmény javításához.
Kérjük válassza ki, hogy mely sütiket fogadja el, majd kattintson az Elfogad gombra!
Amennyiben bővebb információra van szüksége az egyes sütikről, kérjük kattintson ide.
Ha később meggondolná magát, a láblécben lévő Süti-beállítások módosítása linkre kattintva bármikol megváltoztathatja döntését.