Használja hatékonyan meglévő adatait!

A big data napjaink varázsszava: egyre többször halljuk, ahogy bővül a minket körülvevő adathalmaz. A 21. században úgy tűnik – akár akarjuk, akár nem –, az adatok válnak a társadalom és az üzleti élet fejlődésének eszközévé. Az adatokból igyekszünk felfogni a világot, értelmezni és optimalizálni a körülöttünk zajló folyamatokat. A béren kívüli juttatások kapcsán is keletkeznek adatok, ám ezek önmagukban nem jelentenek pluszt a cégvezetés számára. Feldolgozva, strukturálva, értelmezve viszont hasznos információvá válnak a dolgozói elégedettség növelése érdekében! Többek között ebben segít a Patika-csoport kontrolling szolgáltatása, amely cégre szabottan megmutatja, hogy az előző évben mekkora összeg érkezett a patikakártyára és azt a dolgozók hogyan használták fel.

A kimutatás havi bontásban készül, tartalmazza a munkáltatói hozzájárulást és a dolgozók által a pénztárba teljesített befizetéseket, a főkártyák, társkártyák számának alakulását és a dolgozók által igénybevett szolgáltatások listáját is. Az elektronikusan is letölthető és szerkeszthető kontrollingjelentés stratégiák elkészítéséhez vagy beadványok indoklásához is kiváló. Arra is van mód, hogy a munkáltató ellenőrizze az egészségpénztár számára indított utalásai beérkezésének dátumát, összegét és a lekönyvelés jogcímét, amennyiben regisztrál céges online ügyintézési felületünkön, vagy már regisztrált felhasználónk (www.patikapenztar.hu, www.ujpiller.hu).

A munkáltatói kontrollinggal gyerekjáték a juttatási csomagok optimalizálása, a dolgozói elégedettség fokozása és így a munkavállalók lojalitásának erősítése. A vállalat hatékony kommunikációs stratégiájának kialakításában is komoly segítséget ad a kimutatás, amelyben az adatokat legfeljebb két évre visszamenőleg, tetszőleges időszakra vetítve kérdezhetjük le.

Az online kommunikációs csatornák frontján erősít a Patika-csoport. Iratkozzon fel a megújult hírleveleinkre!

Minden hónapban munkáltatóknak szóló hírlevélben tájékoztatjuk partnereinket a legfrissebb tudnivalókról. Testre szabott információkat nyújtunk, hogy csökkentsük az egészségpénztári tagdíj-kiegészítéshez társuló adminisztrációs feladatokat és segítsük a vállalatokat abban, hogy minél egészségesebb és boldogabb, így magasabb teljesítményre képes munkavállalókat tudjanak foglalkoztatni. Az érdeklődési körre szabott hírlevélre a www.patikapenztar.hu és a www.ujpiller.hu oldalon lehet feliratkozni. Amennyiben szeretne a Patika-csoport tevékenységéről teljes körű képet kapni, iratkozzon fel pénztártagjainknak, szolgáltatóinknak szóló hírlevelünkre is a pénztár oldalán. Így még több öngondoskodást segítő információt adhat munkavállalóinak.

Amellett, hogy megjelenésükben és tartalmukban is felfrissültek a hírlevelek, márciustól megújult a Patika- és Új Pillér Egészségpénztár weboldala is. Tavaly végzett ügyfél-elégedettségi kutatásunk eredményei szerint az egészségpénztár tagjai, munkáltatói és szolgáltatói partnerei egyaránt az ügyintézésünk gyorsaságát, a munkatársaink felkészültségét és főként a munkatársaink kedvességét és készségességét értékelték a legmagasabb színvonalúnak. Mivel folyamatosan nagy hangsúlyt fektetünk szolgáltatásaink minőségének javítására, ezúttal a kommunikációs csatornáink megújításával szeretnénk optimalizálni a pénztárral való kapcsolattartást.

A hiteles, naprakész és az egyes szegmens igényeire fókuszáló honlapunkkal, valamint rendszeres havi hírlevelünkkel szeretnénk hozzájárulni ahhoz, hogy munkáltatóként Önök hatékonyan tudják támogatni munkavállalóik öngondoskodását. A magasabb ügyfélélményt kínáló megújított online csatornáink reményeink szerint a vállalti belső kommunikációban is segítséget jelentenek.

A Patika-csoport 2016 augusztusában kérdőíves felmérés segítségével mérte tagjainak, munkáltatói, valamint szolgáltató partnereinek elégedettségét. A Patika és az Új Pillér Egészségpénztárak a teljes tag és partnerkörre vetítve rendkívül jól teljesítettek, egy ötfokú skálán minden szegmensben meghaladták a 4,5-es átlagot. Külön öröm volt számunkra, hogy a továbbajánlási mutatóink is nagyon kedvezőek, hiszen ez azt jelzi, hogy az ügyfélkörünk tovább bővülhet. A látványukban és tartalmukban is felfrissült hírleveleink, valamint weboldalunk is ezt a célt szolgálja.

Az MNB szerint 2016-ban a munkáltatói tagdíj-kiegészítés tette ki az egészségpénztári befizetések kétharmadát

Megjelent a Magyar Nemzeti Bank önkéntes pénztári szektorról szóló jelentése. Az önkéntes nyugdíjpénztárak esetében az azonosított, egyéni számlán jóváírt tagdíjbevételek 2016-ban 8,9%-kal meghaladták a 2015-ös befizetéseket. Míg a nyugdíjkasszák esetében a tagdíjbevételek 54%-át a tagok egyéni befizetései teszik ki, az egészségpénztárak esetében továbbra is a munkáltatói tagdíj-kiegészítés adja a befizetések nagyobb hányadát.

Összességében az egészségpénztári tagdíjbevételek 2016. I-IV. negyedévi halmozott értéke az előző év azonos időszakához képest csekély mértékben bővült köszönhetően az egyéni befizetések meglódulásának. Ennek ellenére még mindig a munkáltatói tagdíj-hozzájárulások teszik ki az egészség- és önsegélyező pénztári intézménycsoport esetén a tagdíjbevételek több mint 2/3-át.

Változás az egészségpénztári szektorban 2016/2015 (adatok millió forintban)
2015. év szektor 2016. év szektor Változás (2016/2015)
BEVÉTEL      
Összes bevétel 49 550 52 217 5,38%
Tagdíj 15 596 19 181 22,99%
Munkáltatói hozzájárulás 31 171 30 557 -1,97%
Egyéb befizetés 1 685 2 010 19,29%
Támogatás, adomány 1 098 469 -57,29%
VAGYON      
Fedezeti Tartalék 55 498 58 238 4,94%
Működési Tartalék 4 417 4 845 9,69%
Likviditási Tartalék 571 498 -12,78%
TAGSÁG      
Aktív tagviszony száma 1 045 964 1 052 995 0,67%
Új tagok száma 84 438 21 690 -74,31%
Megszűnt tagság db. 60 400 62 637 3,70%
IGÉNYBEVETT SZOLGÁLTATÁSOK      
Összesen összes ráfordítás 52 340 52 280 -0,11%
Forrás: MNB

A Patika-csoport munkáltatói 2016-ban is aktívan támogatták munkavállalóik egészségre félretett forintjainak gyarapodását: szemben a szektoradatokkal a patikás hozzájárulás tavaly nem csökkent miközben a Patika-csoportban is jellemzően felpörögtek az egyéni befizetések. A Patika- és Új Pillér Egészségpénztár tagjai december végéig összesen több mint 1,4 milliárd forintot töltöttek fel számlájukra Ennek köszönhetően 2016-ban közel 20%-kal nőtt csoportszinten az egyéni befizetések mértéke az azt megelőző évhez képest. A szektorjelentés adatai szerint az egészség-és önsegélyező pénztári intézménycsoport esetén a taglétszám kis mértékben csökkent az előző év végéhez képest, mivel 2016.II. félévben közel 48 ezer főt kellett kizárni tagdíj-nemfizetés miatt. Az egészségpénztárak tagdíjfizetési statisztikái alapján úgy tűnik, sokan már akkor sem folytatják az egészségforintok gyűjtését, ha munkahelyet váltanak, vagy más okból szűnik meg a munkáltatói tagdíjbefizetés. A munkáltatóknak tehát komoly felelősségük van munkavállalóik egészségcélú megtakarításának gyarapodásában.

Javaslat: változhat a munkáltatói tagdíj-kiegészítés feltétele
A munkaerőhiány, a fluktuáció költséges, de az öngondoskodás támogatásával nő a dolgozó lojalitása

Az Országos Humánerőforrás Egyesület (OHE) és a NEXON kutatása szerint 11%-os bevételkiesést jelent a munkaerő-hiány, plusz 5%-ot a fluktuáció. Az egészségpénztári tagdíj-kiegészítés a munkáltatók számára több előnnyel is jár: segít a munkaerő megtartásában, hozzájárul a dolgozók egészségvédelméhez, erősíti a céges brandet ezáltal növeli a munkavállalók lojalitását. Már-már közhely, de a munkaerőért folytatott küzdelemben a teljesítménymérés és a teljesítmény megfelelő elismerése versenytényezővé vált napjainkra.

A Frissdiplomás kutatás (2016) eredményei szerint a hazai munkavállalók számára a munkahelyválasztásnál még mindig az anyagi juttatás az elsődleges szempont (59%), ezt követi a karrier (54%) és a munka-magánélet egyensúlya (42%). Márciusban sem késő felkínálni az egészségpénztári céges hozzájárulást, hiszen az idei törvények értelmében sem éves, sem havi szinten nincs a munkáltató kezét megkötő korlátozás. Érdemes tanulmányozni a tavalyi évre vonatkozó jelentésünket is – a kontrollingról bővebben itt olvashat –, hogy lássa, hogyan hasznosultak a munkáltatói befizetései. Az adatok a céges belső kommunikációban is jól hasznosíthatók.

Statisztikák szerint az öngondoskodás munkáltatói támogatása az Y generációs munkavállalók teljesítményének mindenképpen hatékony elismerési módja, miközben a nyugodt, munkáját kiegyensúlyozottan végző munkavállaló a munkáltató számára pénzben mérhető előnyöket jelent.

– 2025-re a munkaerőpiacon lévők 75%-a már az Y generáció tagjaiból kerül ki – mutatott rá egy konferencián Szűts Ildikó, az OHE elnöke. A szakember szerint az üzleti célok elérése érdekében a HR-esek szemléletében paradigmaváltásra van szükség: ez a korosztály mást tekint értéknek, mint idősebb kollégáik. Számukra többek között a partnerség, a bevonás, az emberközpontúság, az odafigyelés, az inspiráló környezet, a visszajelzési kultúra és a teljesítmény elismerése számít.

Egészségügyi Hírkomment: Indul az e-receptek éles próbaüzeme

Az egészségügyi adatokkal kapcsolatos lakossági digitális önrendelkezés február 15-től kezdődően lehetségessé vált. 2017. nyár végéig tart az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) éles próbaüzeme. Az e-egészségügyi rendszer bevezetésének legfőbb célja, hogy a betegek minél biztonságosabb és minél inkább személyre szabott ellátást kapjanak.

„Az érintettek a rendszer segítségével könnyen megismerheti a teljes betegutat” – mondta Ónodi-Szűcs Zoltán egészségügyért felelős államtitkár a rendszert bemutató sajtótájékoztatón. Az e-egészségügyi sztráda összekapcsolja egymással a kórházi, a járóbeteg- és a háziorvosi ellátást, a gyógyszertárakat, a mentőszolgálatot, az ágazatirányítást és a lakosságot, vagyis az ellátás minden szereplőjét és a rendszernek köszönhetően a beteggel kapcsolatos minden fontos információ azonnal rendelkezésére áll az érintetteknek. Ónodi-Szűcs Zoltán szerint a járóbeteg-előjegyzésben is változást hozhat a nemzeti egészségügyi informatikai (e-health) rendszer. „Ha ebben előrelépés történik, akkor az emberek elgedettebbek lesznek” – mondta az államtitkár február elején, a Párbeszéd a polgárokkal elnevezésű rendezvényen a Budapesti Gazdasági Egyetemen.

A felhőalapú elektronikus rendszer fejlesztését az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) koordinálta. Szabó Bálintot, az eeszt.gov.hu portál fenntartási és üzemeltetési főosztályvezetőjét kérdeztük az elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér részleteiről.

Szabó Bálint: „Az ellátás biztonsága és gyorsasága az orvos rendelkezésére álló egészségügyi adatok mennyiségétől is függ”

Az uniós támogatással az Állami Egészségügyi Ellátó Központ irányításával létrehozott EESZT modern és egységes informatikai környezetben, felhő alapú technológián alapuló kommunikációs térben és a jelenleg elérhető legmagasabb fokú adat- és kibervédelemmel fogja ez év végéig az egészségügy szereplőit – a kórházi, a járóbeteg- és a háziorvosi ellátást, a gyógyszertárakat, a mentőszolgálatot, az ágazatirányítást, valamint a lakosságot − összekapcsolni egymással.

Az ellátás biztonsága és gyorsasága az orvos rendelkezésére álló egészségügyi adatok mennyiségétől is függ, ezért fontos, hogy amikor valaki bekerül egy fekvő- vagy járóbeteg-ellátó intézménybe, elegendő adattal rendelkezzen róla a kezelőorvosa ahhoz, hogy a számára legmegfelelőbb terápiát a lehető legrövidebb idő alatt megállapíthassa.

Az EESZT-ről és az egészségügyi adatokkal kapcsolatos lakossági digitális önrendelkezésről minden információ megtalálható az EESZT információs portálján: e-egeszsegugy.gov.hu, ahonnan a Lakossági portál is elérhető. A belépéshez ügyfélkapus belépési azonosítóra és érvényes TAJ azonosítóra van szükség, e kettő garantálja, hogy mindenki csak a saját adataihoz férhet hozzá. Ügyfélkapus hozzáférés nélküli önrendelkezésre a Kormányablakoknál nyílik lehetőség.

Az EESZT szakmai felületét kizárólag a szakmai felhasználók érhetik el, ők is csak a végzettségüknek és intézményi szerepkörükhöz rendelt jogosultságaiknak megfelelő tartalommal. Az adott egészségügyi dolgozó a beteg ellátása során a személyes, kétfaktoros azonosítást igénylő bejelentkezést követően sem férhet hozzá az adott beteg minden egészségügyi adatához, hanem kizárólag azokhoz, amelyeket végzettsége és munkahelye lehetővé tesz a számára, valamint amelyeket a beteg − önrendelkezési jogával élve − megosztott vele. A Lakossági portálon (valamint a Kormányablakoknál) folyamatosan nyomon követhető, hogy az EESZT-n keresztül elérhető adatainkhoz ki és mikor kért hozzáférést. Beállítható az is, hogy a rendszer értesítést küldjön a személyünkhöz kapcsolt új adatok bekerüléséről, és amennyiben indokoltnak érezzük, korlátozásokat határozhatunk meg a lekérdezőre vagy egyes adatokra vonatkozóan. A rendszer alapbeállítása eleve csak a kezelőorvosok számára biztosítja az adatok elérését, és elrejti a különösen érzékeny egészségi állapothoz tartozó, így például a pszichiátriai és nemi betegségekhez kötődő dokumentumokat, amelyeket kizárólag az e területeken dolgozó kezelőorvosok láthatnak.

A próbaüzem időszaka alatt csak azoknak a konkrét ellátással kapcsolatos adatai kerülnek be az EESZT-be, akiket a próbaüzemben részt vevő intézmények valamelyikében vizsgálnak, illetve kezelnek. Az önrendelkezés során beállított szabályok érvényben maradnak a próbaüzem 2017. harmadik negyedévében befejeződő időszakát követően is. A közfinanszírozott egészségügyi intézmények kötelező csatlakozása 2017 novemberében várható.

Szabó Bálint, az EESZT Fenntartási és Üzemeltetési főosztályvezetője – Állami Egészségügyi Ellátó Központ

A korábbi Egészségügyi Hírkommentjeinkért látogasson el weboldalunkra (www.patikapenztar.hu, www.ujpiller.hu).

Kisokos: munkáltatói adóbevallás. Március 20. fontos dátum!

Amennyiben a munkáltató vállalta, hogy megállapítja munkavállalója személyi jövedelemadóját, március 20-ig kell, megkapja az adóelszámoláshoz, illetve az adókedvezmények igénybevételéhez szükséges igazolásokat a dolgozójától.

A Patika-csoport tagjai összesen több mint 300 millió forintos szja-jóváírásra számíthatnak, ami közel 17%-kal több mint a 2016-os visszatérítés. A tagságunk kézhez kapta levélben, vagy letöltötte elektronikusan az adóigazolást, amely kimutatás tartalmazza a 2016-os egyéni befizetéseket, a pénztári tag egyéni számláján jóváírt támogatói adományt, a 24 hónapra lekötött egészségmegtakarítást, a prevenciós költéseket és azokat az összegeket, amelyek után a munkavállalónak adót kell fizetnie.

A korábbi évekhez hasonlóan a munkavállaló idén is rendelkezhet az adójának 1+1%-áról akkor is, ha a munkáltatója készíti el számára az adómegállapítást. Ennek menete, hogy a munkavállaló kitölti az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványt, és ezt a rendelkező nyilatkozatot lezárt, adóazonosító jelével ellátott, ragasztott felületére átnyúlóan saját kezűleg aláírt postai borítékban elhelyezve eljuttatja a munkáltatóhoz legkésőbb 9 nappal május 20. előtt.

A munkáltatónak kísérőjegyzéket kell készíteni, amelyen szerepel a rendelkező nyilatkozatot tevő személyek neve, adóazonosító jele és a boríték átadását igazoló aláírás. A munkáltató a rendelkező nyilatkozat tartalmát nem ismerheti meg, az azt tartalmazó borítékot sértetlen állapotban, a kísérőjegyzékkel együtt, május 20-ig kell zárt csomagban elküldje az adóhatóságnak.

A munkáltatói elszámolás határideje:
Március 20.: az adóelszámoláshoz, illetve az adókedvezmények igénybevételéhez szükséges igazolások átvétele a munkavállalótól
Április 30.: a munkavállaló adójának megállapítása és az erről szól igazolás kiadása a magánszemélynek
Május 20.: az elkészített adómegállapítás továbbítása elektronikus úton az adóhatósághoz

További híreinkért látogasson el a honlapunkra  |  Leiratkozás
patikapenztar.hu  |  ujpiller.hu
Copyright ® Patika-csoport  |   2017   |   Minden jog fenntartva.