2025. január 1-től megszűnt az AVDH. Felmerül a kérdés, hogy jelenleg milyen módon lehet digitálisan aláírt dokumentumot létrehozni, amelyet a Pénztár hiteles iratként elfogad az ügyintézés során.
2024. december 31. után a magánszemélyek számára megszűnt az ügyfélkapus azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás (AVDH). Az eredeti elképzelés szerint a 2024 szeptembere óta elérhető DÁP mobilalkalmazás lépett volna azonnal a helyébe: az alkalmazás segítségével elvégzett digitális hitelesítés ugyanolyan jogi érvényességgel bír, mint korábban az AVDH-aláírások. A Digitális Állampolgárság Program funkciója azonban a vártnál lassabban jelent meg. Jelenleg a Program honlapja szerint „a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás lehetőséget biztosít a minősített digitális aláírás létrehozására.” Valójában azonban a dápos aláírás sokaknál még most sem működik. „A tényleges hozzáféréseket (digitális aláírás tanúsítványokat) még most is csak fokozatosan adja ki a szolgáltató. A közeljövőben várható, hogy egyre több felhasználó fog tudni DÁP-pal aláírni/hitelesíteni és ez EU (eIDAS) konform e-aláírás lesz – a tömeges használatbavétel időpontja viszont még bizonytalan” – olvasható dr. Jambrik Gergely, az ISZT jogi tanácsadójának tájékoztatásában.
Elvileg személyi igazolvánnyal is alá lehet írni, de ez kizárólag a 2021. 06. 23. utáni, az átvételkor kapott PIN kóddal aktivált okmányokra igaz és csak akkor, ha az igazolvány kiváltásakor az állampolgár kérte az e-aláírás funkciót. Ezt utólag már nem lehet kérni. Ezen kívül a hitelesítéshez szükség van egy androidos NFC-képes mobiltelefonra vagy külön NFC-s kártyaolvasóra is.
Hiteles e-aláírások, amik kiváltják az AVDH-t
Számos piaci szereplő is ajánl olyan felületet, amelyen hitelesíthetőek a pénztári nyomtatványok (például a szolgáltatásra jogosult kedvezményezettek bejelentője, az egészségszámlán lévő megtakarítás lekötéséről szóló rendelkezés vagy a Családi pillér szolgáltatások igényléséhez szükséges nyomtatvány), így továbbra sem muszáj postára menni vagy személyesen ügyintézni. A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) ajánlása szerint ha valaki magánszemélyként nem szeretne DÁP-ra regisztrálni, akkor számára továbbra is adott a lehetőség, hogy magáncélra szerezzen magának akár a Microsec Zrt. (https://e-szigno.hu/), vagy akár a NETLOCK Kft. (https://netlock.com/) által biztosított minősített elektronikus aláírást okostelefonra. Utóbbi ingyenes a magánszemélyeknek.
Ezen kívül a GoodID ittírdalá.hu szolgáltatása a DigitDoc vagy az olasz InfoCert minősített bizalmi szolgáltató FlintSign elnevezésű megoldásával is kiváltható az eredeti aláírás.
A fenti szolgáltatók által kínált megoldásokkal hitelesített iratot a megszokott módon feltöltheti az Online ügyintézésében vagy elküldheti e-mailen.
Borítókép: freepik.com/macrowector
<< VISSZA
Az oldal hirdetéseket tartalmazhat! Süti-beállítások módosítása Adatkezelési tájékoztató Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért Tájékoztató a visszaélés bejelentési rendszerről Visszaélés bejelentése © 2025 Új Pillér Egészségpénztár Levelezési cím: 1535 Budapest Pf. 861. Székhely: 1022 Budapest, Bimbó út 18. Ügyfélszolgálat: +36-1-210-9790, Tel: +36-1-210-9770, 210-9779 | Fax: 210-9778 | Bankszámlaszám: CIB Bank 10700024-43040607-51100005
Weboldalunk sütiket használ a felhasználói élmény javításához.
Kérjük válassza ki, hogy mely sütiket fogadja el, majd kattintson az Elfogad gombra!
Amennyiben bővebb információra van szüksége az egyes sütikről, kérjük kattintson ide.
Ha később meggondolná magát, a láblécben lévő Süti-beállítások módosítása linkre kattintva bármikol megváltoztathatja döntését.