Új Pillér - Egészség és jóllét generációkon át
szerkezeti elem
 
Élet az AVDH után (2025.02.05)

2025. január 1-től megszűnt az AVDH. Felmerül a kérdés, hogy jelenleg milyen módon lehet digitálisan aláírt dokumentumot létrehozni, amelyet a Pénztár hiteles iratként elfogad az ügyintézés során.

2024. december 31. után a magánszemélyek számára megszűnt az ügyfélkapus azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás (AVDH). Az eredeti elképzelés szerint a 2024 szeptembere óta elérhető DÁP mobilalkalmazás lépett volna azonnal a helyébe: az alkalmazás segítségével elvégzett digitális hitelesítés ugyanolyan jogi érvényességgel bír, mint korábban az AVDH-aláírások. A Digitális Állampolgárság Program funkciója azonban a vártnál lassabban jelent meg. Jelenleg a Program honlapja szerint „a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás lehetőséget biztosít a minősített digitális aláírás létrehozására.” Valójában azonban a dápos aláírás sokaknál még most sem működik. „A tényleges hozzáféréseket (digitális aláírás tanúsítványokat) még most is csak fokozatosan adja ki a szolgáltató. A közeljövőben várható, hogy egyre több felhasználó fog tudni DÁP-pal aláírni/hitelesíteni és ez EU (eIDAS) konform e-aláírás lesz – a tömeges használatbavétel időpontja viszont még bizonytalan” – olvasható dr. Jambrik Gergely, az ISZT jogi tanácsadójának tájékoztatásában.

Elvileg személyi igazolvánnyal is alá lehet írni, de ez kizárólag a 2021. 06. 23. utáni, az átvételkor kapott PIN kóddal aktivált okmányokra igaz és csak akkor, ha az igazolvány kiváltásakor az állampolgár kérte az e-aláírás funkciót. Ezt utólag már nem lehet kérni. Ezen kívül a hitelesítéshez szükség van egy androidos NFC-képes mobiltelefonra vagy külön NFC-s kártyaolvasóra is.

Hiteles e-aláírások, amik kiváltják az AVDH-t

Számos piaci szereplő is ajánl olyan felületet, amelyen hitelesíthetőek a pénztári nyomtatványok (például a szolgáltatásra jogosult kedvezményezettek bejelentője, az egészségszámlán lévő megtakarítás lekötéséről szóló rendelkezés vagy a Családi pillér szolgáltatások igényléséhez szükséges nyomtatvány), így továbbra sem muszáj postára menni vagy személyesen ügyintézni. A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) ajánlása szerint ha valaki magánszemélyként nem szeretne DÁP-ra regisztrálni, akkor számára továbbra is adott a lehetőség, hogy magáncélra szerezzen magának akár a Microsec Zrt. (https://e-szigno.hu/), vagy akár a NETLOCK Kft. (https://netlock.com/) által biztosított minősített elektronikus aláírást okostelefonra. Utóbbi ingyenes a magánszemélyeknek.

Ezen kívül a GoodID ittírdalá.hu szolgáltatása a DigitDoc vagy az olasz InfoCert minősített bizalmi szolgáltató FlintSign elnevezésű megoldásával is kiváltható az eredeti aláírás.

A fenti szolgáltatók által kínált megoldásokkal hitelesített iratot a megszokott módon feltöltheti az Online ügyintézésében vagy elküldheti e-mailen.

Borítókép: freepik.com/macrowector

<< VISSZA