Hogyan szedjük a D-vitamint? (2022.10.04)

A Házipatika utánajárt annak az állításnak, miszerint káros is lehet a D-vitamin szedése, ha közben alacsony a szervezetünk K-vitamin-szintje. Tényleg lehet kedvezőtlen hatása a vitaminpótlásnak?

A D-vitamin pótlására az őszi és téli időszakban különösen oda kell figyelni, hiszen kevesebb napsütésben van részünk. A D-vitamint a zsírban oldódó vitaminok közé sorolják, de valójában nem is vitamin, hanem egyfajta hormonszerű előanyag, amelyet az emberi szervezet a napfény hatására állít elő. Nyáron akár napi 30 perc napon töltött idő is elég ahhoz, hogy szervezetünk előállítsa a megfelelő D-vitamin-mennyiséget, ilyenkor ősszel azonban már nem elég erős a napsugárzás. A D-vitamin azonban ilyenkor is elengedhetetlen szervezetünk optimális működéséhez. Ha indokolatlanul fáradtnak érezzük magunkat, vagy gyakran vagyunk levertek, érdemes gyanakodni vitaminhiányra. Az immunrendszer rossz működése a gyakori vírusos megbetegedés vagy gombás fertőzés is lehet az alacsony D-vitamin szint jele.

A Házipatika a K-vitaminnal együtt vizsgálta a D-vitamin hatását a HealthLine cikke nyomán. Mint írják, mindkettő nélkülözhetetlen zsírban oldódó mikrotápanyag. Általában a magasabb zsírtartalmú ételekben találhatóak meg a legnagyobb mennyiségben, valamilyen zsiradékkal együtt fogyasztva pedig hatékonyabban felszívódnak. Mivel a K-vitamin a kulcsa a kalcium beépülésének, felmerülhet a gondolat, hogy az alacsony K-vitamin-szinttel rendelkezők esetében káros lehet a magas D-vitamin-bevitel. A sok D-vitamin ugyanis magas vérkalciumszintet (hiperkalcémiát) eredményez, ami viszont hosszú távon érelmeszesedést és szívbetegséget okozhat. A K-vitamin-hiányt ráadásul már önmagában is kapcsolatba hozták az érelmeszesedés fokozott kockázatával. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy ezek a megállapítások még nem számítanak egyértelmű bizonyítékoknak, és a tudósok szerint további vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy tisztább képet kapjunk a D- és a K-vitamin kölcsönhatásáról.

Bár a bevezetőben felvetett dilemmára nem kaptunk egyértelmű választ, érdemes belgyógyásszal vagy a háziorvosunkkal konzultálni mielőtt magas dózisban szednénk zsírban oldódó vitamint. Ezek túladagolhatóak, és lehet, nem csak kedvező hatást érünk el a pótlásukkal.

Borítókép: www.freepik.com

<< VISSZA