5 tipp a sikeres újévi fogadalmak érdekében (2022.01.05)

A szilveszteri koccintás egyben a fogadalmak ideje. Leggyakrabban az egészségügyi és a pénzügyi célok fogalmazódnak meg a vállalásainkban: lefogyok, rendszeresen fogok mozogni, egészségesebben táplálkozom, rendszeresen félreteszek, hogy legyen fedezet a váratlan kiadásokra. Vajon meg is tartjuk a kitűzött célokat?

Az új kezdeténél – olyan dátumokon, mint az újév, a születésnap, sőt még a hétfők is – fokozottan motiváltak vagyunk a célkitűzésekben. Úgy érezzük, itt az ideje, hogy megváltoztassuk azt, amivel elégedetlenek voltunk a múltban. Az újév lehetővé teszi, hogy a félrelépéseket betegyük a múltbeli fejezetbe, ami lezárunk, és azt mondjuk: „ez voltam régen, de az új énem más lesz”. Felmérések szerint a legtöbb fogadalom az egészséggel, egészséges életmóddal és a megtakarítási szokásainkkal kapcsolatos, de a kutatások azt is megmutatják, hogy ezek az elhatározások tiszavirág-életűek. Néhány hónap múlva már nem is emlékszünk a szilveszter éjszakáján hozott elhatározásainkra. Mit tegyünk, hogy ne így legyen?

Viselkedéskutatók számos technikát fedeztek fel, amelyek segíthetnek, hogy növeljék esélyeinket a 2022-es újévi fogadalmak betartására. A taktikák akkor a leghasznosabbak, ha konkrét célt választunk. Vagyis az olyan homályos elhatározások helyett, mint a „kevesebbet fogok enni”, inkább konkrét célokat kell kitűzni, például „hetente négyszer edzek”.

Íme, 5 tudományos alapokon nyugvó tanács, amely hozzájárul a fogadalmak megtartásához.

1.       Készítsünk pontos tervet!

Az nem elég, ha azt mondjuk, hogy hetente négyszer edzek, hasznosabb azt megfogadni, hogy hétfőtől csütörtökig reggel futással indítom a napot. Ha pontosan megtervezzük, hogy mikor és hol hajtjuk végre az újévi fogadalmat, akkor az adott időben ez eszünkbe fog jutni, és bűntudatunk lesz, ha kimarad.

2.       Legyen büntetési záradékunk!

Lehet, hogy ez baljósan hangzik, de csodákra képes, ha bizonyos büntetést szabunk ki, ha nem teljesítjük az elhatározást. Már az is segít, ha elmondjuk a barátainknak, hogy mit fogadtunk, ők majd számon kérik rajtunk, és milyen kellemetlen, ha azzal szembesülünk, hogy kudarcot vallottunk.

Ennél keményebb, ha mondjuk fogadást kötünk, hogy betartjuk-e a fogadalmat. Veszíteni senki sem szeret. Alternatív megoldásként a technológia segíthet. Az olyan webhelyek, mint a StickK.com és a Beeminder.com, arra kérik Önt, hogy helyezzen el pénzt, amelyet jótékonysági szervezetre kell fordítania, ha nem éri el a kitűzött célt. Csak ki kell nevezni egy játékvezetőt és meg kell határozni a tétet.

A különböző ösztönzők megváltoztatják a döntéseinket, és a büntetés még jobban motivál, mint a jutalom. Megszoktuk, hogy tévedéseinkért kívülállók (kormányzat, felügyeleti szervek, intézmények) pénzbírságot szabnak ki ránk, de ezúttal saját magunkat büntetjük a helytelen magatartásért.

3.       Vigyünk bele játékot!

Kutatások kimutatták, hogy a hatékonyságra való összpontosítás tönkreteheti az embert, mert figyelmen kívül hagyja az egyenlet még fontosabbrészét: azt, hogy élvezi-e a cél elérését.

Ha nem szórakoztató edzeni vagy tanulni, nem valószínű, hogy sokáig csináljuk. Ha viszont a teljesítménykényszer helyett örömet találunk ezekben a tevékenységekben a kutatások azt mutatták, hogy tovább kitartunk. Gyakran ez a legfontosabb az újévi fogadalom teljesítéséhez.

4.       Hagyjunk egy vészkijáratot

Ha csak egy kicsit is eltérünk a fogadalmunktól, könnyen lehet, hogy kudarcként éljük meg, és inkább feladjuk az egészet „nekem ez nem megy” felkiáltással. Ha nem sikerül egy reggel a futás, másnap már könnyen lehet, hogy a „nekem ez nem megy” érzés lesz az erősebb. Kutatók ilyen esetekre az engedménykártyát javasolják. Ha a kemény célok mellé adunk magunknak menekülőutat, jobb eredményeket érhetünk el, mintha akár nehéz, akár könnyű célokat tűzünk ki mozgástér nélkül. A „vészhelyzet” kihirdetésének lehetősége motiválóan hat, és lehetővé teszi, hogy tovább nyomuljunk a célunk elérése érdekében egy félrelépés után is.

5.       Hívjuk segítségül a barátainkat

Ha olyanokkal vesszük magunkat körül, akiknek szintén komoly céljaik vannak, az bennünket is motivál, mivel hajlamosak vagyunk alkalmazkodni a minket körülvevő viselkedésmintákhoz. Kutatások igazolják, hogy a barátainkkal megfogadott közös célok, javítják a sikerrátát. És az is jót tesz a végrehajtásnak, ha másnak adunk tanácsokat. Egyrészt ilyenkor muszáj komolyan végiggondolni, hogy mi működik, és mi nem. Másrészt, erősíti az önbizalmunkat, és rákényszerít minket is a kitartásra. Képmutatónak fogjuk érezni magunkat, ha nem követjük a saját bölcs szavainkat.

Forrás: CNN, Borítókép: freepik.com

<< VISSZA