Új Pillér hírdetési fejléc - 20% adókedvezmény, hozammal növelt megtakarítás, 10% támofatás szűrővizsgálatra
szerkezeti elem
 
Ilyen lesz az egészségügy húsz év múlva (2020.08.04.)

A digitalizáció és az adatalapú szolgáltatások tömeges megjelenése hatására a páciensekből fogyasztók lesznek, akik proaktívan viszonyulnak saját egészségügyi állapotukhoz és orvosukkal együttműködve menedzselik az egészségüket – derül ki a Deloitte egészségügyi trendeket vizsgáló globális fogyasztói felméréséből.

A következő húsz évben a technológiai innováció alapjaiban formálja át az egészségügyi szektort. Egyre jellemzőbb lesz a proaktív fogyasztói magatartás, a tünetek kezelése helyett pedig az egészség aktív fenntartása kerül előtérbe. Az egészségünk fogyaszthatóvá, megvásárolhatóvá válik – írja az Üzletem.hu a tanácsadócég kutatására hivatkozva.

Az interneten elérhető tájékoztató anyagok révén az emberek egészségügyi ismeretei bővülnek, így a jövőben aktívan közreműködhetnek saját kezelésüknél. A beteg egyre inkább megrendelővé válik, hiszen az összegyűjtött információk birtokában magas színvonalú szolgáltatást és tájékoztatást vár el, hogy a lehetőségek pontos ismeretében dönthessen. Már nem a betegség leküzdése, hanem a test karbantartása a cél, ez a szemlélet pedig számos új piacot nyithat.

„A páciensek többé nem passzív, hanem sokkal inkább proaktív résztvevői lesznek az egészségügyi ellátásnak. A rendszertől transzparenciát, hatékonyságot és hozzáférhetőséget várnak el. Mivel a jelenleginél sokkal könnyebben hozzáférhetnek majd saját egészségügyi adataikhoz, önállóbb, árnyaltabb döntéseket hozhatnak. 2040-re az egészségfogalom átalakul és holisztikussá válik, ami a fizikai egészségtől kezdve az általános, társadalmi jólétig mindent magában foglal” – foglalta össze a felmérés legfontosabb tanulságait Fábián Dorottya, a Deloitte Magyarország egészségügyi iparágra fókuszáló csoportjának vezetője.

– Az Egészségpénztár tapasztalatai szerint a Deloitte szakértői által vázolt folyamat már elindult. Ezt tükrözik egyrészt a pénztártagok költései, amelyekben hangsúlyos szerep jut a prevenciónak, egészséges életmódhoz kapcsolódó vásárlásoknak, illetve a COVID-19 idején a telemedicina-szolgáltatások erősödését is észleltük. Másrészt egyre több olyan szolgáltató köt szerződést velünk, amely már holisztikus szemléletű minőségi ellátással várja a pácienseit – mutat rá Dr. Lukács Marianna, a Patika-csoporthoz tartozó egészségpénztárak egyik alapítója. – A pénztári tagság pedig ahhoz segíti hozzá a családokat, hogy mindezt fenntartható, az állam által adókedvezménnyel támogatott módon finanszírozzák, vagyis átlátható módon biztosítják a rendszer hozzáférhetőségét. Fontos az is, hogy a pénztárak számos szolgáltatásukkal – mint például a szolgáltatást finanszírozó egészségbiztosítással – segítenek a tagjaiknak, hogy eligazodjanak az egészségügy útvesztőjében és a ránk zúduló információdömpingben – teszi hozzá Dr. Lukács Marianna.

Digitalizáció és egészségügy

Életünk számos pontját teszi kényelmesebbé és egyszerűbbé a digitalizáció, miért pont az egészségünk lenne kivétel? A Deloitte kutatásában részt vevő országokban széles körben elterjedtek az egészséges életmód fenntartását szolgáló digitális megoldások. Szingapúrban a megkérdezettek 53%-a, Kanadában 43%-a, az Egyesült Államokban 42%-a, Ausztráliában pedig a megkérdezettek 40%-a használ ilyen jellegű alkalmazást vagy eszközt. Kevésbé népszerűek az egészségügyi állapotot ellenőrző appok és eszközök: a megkérdezettek 20–35%-ának van ilyen is az otthonában. A vényköteles gyógyszerek kiváltását segítő digitális megoldások pedig elsősorban az USA-ban, Dániában és Hollandiában hódítanak.

A digitális orvosi rendelő a jövő nagy ígérete. A vizsgált országok közül Szingapúrban (29%) és Dániában (27%) a legelterjedtebb a virtuális konzultáció, míg Németországban a legritkább (13%). A különbségek abból fakadnak, hogy nem mindenhol egyenlő mértékben elérhetők az ilyen jellegű szolgáltatások, az egyes nemzetek ráadásul eltérő adatvédelmi szabályokat alkalmaznak. Azok a páciensek viszont, akik már vettek részt digitális rendelésen, pozitív tapasztalatokról számoltak be és döntő többségük máskor is élne a lehetőséggel. A betegek azonban sok esetben hiányolták azokat a személyes gesztusokat, amelyek egy hagyományos rendelőben érték volna őket. (Forrás: Üzletem.hu) A telemedicina jelenlegi hazai szabályozásáról és a COVID-19 kapcsán született változásokról itt olvashat a Blogon.

Borítókép: freepik.com

<< VISSZA