Letölthető a célzott támogatási keretszerződés-minta

Azok a munkáltatók, amelyek hezitálnak, hogy milyen béren felüli juttatást adjanak régi és új munkavállalóiknak, segítséget kaphatnak döntésükhöz a célzott támogatásra vonatkozó keretszerződésünket megnézve. Egyszerű adminisztráció, könnyű testre szabhatóság, széles körű felhasználhatóság és kevés korlát a legfőbb ismérvek.

Technikailag lényegében elérte a magyar gazdaság a teljes foglalkoztatottságot. Várhatóan 2019-ben is ez lesz a helyzet, mert a munkaadóknak csak elenyésző része tervez létszámcsökkentéssel. A munkaadók 15%-a tervez bővítést, 3% elbocsátást, 81% pedig semmiféle változtatásra nem készül – derült ki a Manpower Group 2019-re vonatkozó munkaerőpiaci felméréséből. A kérdés, honnan lesz ember a betöltetlen pozíciókra, és hogyan tudja a munkáltató megakadályozni, hogy legjobb embereit elcsábítsák a versenytársai.

Nehezíti a vállalatok életet az is, hogy az álláshirdetésekre jelentkezők bérigénye egyre magasabb. A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérése szerint minden harmadik cég úgy érzi, „jóval magasabbak” az elvárások, mint egy évvel korábban, míg a fluktuáció erősödését minden második vállalat érzi, további 23% pedig „jóval magasabb” fluktuációról számolt be.

Főszerepben a béren felüli juttatások

Ebben a piaci helyzetben minden vállalatvezető és HR-munkatárs elemi érdeke, hogy költséghatékony és vonzó juttatási csomagot kínáljon a munkavállalóiknak. Ebben lehet kiemelkedő szerepe a célzott támogatásnak, amely 40,71%-kal adható és kis odafigyeléssel éppen olyan eredményes juttatás lehet, mint korábban az egészségpénztárba fizetett munkáltatói hozzájárulás volt.

Az egyes meghatározott juttatás korlátlan összegben adható a pénztártag munkavállalók és a vállalkozások személyesen közreműködő beltagja számára is.

ITT olvashat a célzott támogatásról és egyéb egészségpénztáron keresztül adható munkáltatói juttatásokról.

Január során nagyon sok munkáltatói megkeresés érkezett a Patika-csoport egészségpénztáraihoz a célzott szolgáltatásokkal kapcsolatosan. A felmerült technikai és gyakorlati kérdésekre is választ ad a csoport pénztárai által készített célzott támogatási keretszerződés, amely letölthető a pénztárak oldalán.

Patikapénztár támogatói keretszerződés

Új Pillér Egészségpénztár támogatói keretszerződés  

Akkor is érdemes tanulmányozni a megállapodást, ha bizonytalan a célzott támogatásra vonatkozó rendelkezésekben és ez lassítja a támogatási döntést. A szerződés pontjai esetleg az Ön kérdéseire is választ adnak és támpontot jelentenek a munkavállalók tájékoztatásában is.

A kitöltött nyomtatvány aláírt eredeti példányát küldje be a Pénztárhoz, a 1022 Budapest, Bimbó út 18. címre. Ne felejtse el az 1. számú mellékletet se, amely alapján elkészítjük a díjbekérőt.

Bármilyen kérdése van, hívjon bennünket, kapcsolattartó kollégáink várják érdeklődését munkaidőben hétfőtől péntekig. Emellett 8.00–12.00 között Lendvayné Bukovszky Erika célzott támogatási szakértőnk is az Ön rendelkezésére áll a +36 1 210 9770-es telefonszámon.

Így költhetik munkavállalóik a célzott támogatást

Szeretnénk megkönnyíteni munkáltatói partnereinknek a célzott támogatáshoz kapcsolódó belső tájékoztatást, ezért készítettünk egy munkavállalói kisokost, amelyből kiderül, hogy hogyan használhatják fel a dolgozók az új támogatást.


Mivel jár a pénztári tagság?

Célzott támogatásra a pénztárban tagsági jogviszonnyal rendelkező munkavállaló jogosult. A pénztári tagság azt jelenti, hogy az, aki belép, elfogadja a pénztár alapszabályának rendelkezéseit és vállalja, hogy teljesíti a belépési nyilatkozat aláírásával megismert kötelezettségeket. Amennyiben a támogatásban részesülő munkavállaló korábban is tag volt, semmit nem kell tennie, eleget tett a fenti feltételnek.

Mire költhető a juttatás?

Célzott szolgáltatásként a pénztár alapszabályában szereplő, évek óta kedvelt és kihasznált egészségpénztári és önsegélyező szolgáltatások nyújthatók.

Az egészségpénztári szolgáltatások – gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz vásárlás, magánegészségügyi ellátás, gluténmentes termékek vásárlása, stb… – igénybe vétele az eddig megszokott módon történik. Az önsegélyező szolgáltatásra – lakáshitel-hozzájárulás, gyermek születéséhez kapcsolódó támogatás, intézményi idősgondozás, stb…– nyújtott támogatás egyéb jövedelemnek minősül, ami után a munkavállalónak az igénybe vétel után adófizetési kötelezettsége keletkezik: a hatályos szabályok alapján a szolgáltatás értékének 84%-át 15% szja és 19,5% szociális hozzájárulási adó terheli. A magánszemélynek az összesen 28,98%-os adóterhet az adott évre vonatkozó adóbevallásában kell bevallania és megfizetnie a Pénztár által kiállított adóigazolás alapján.

A pénztártagok az online egyenleglekérdezés menüpontban ellenőrizhetik, hogy milyen szolgáltatásra, mekkora összeg áll a rendelkezésükre. A pénztár a célzott szolgáltatásokhoz kapcsolódóan pénztártagonként több alszámlát vezet.

Ezen felül az egyénileg befizetett összeg, a munkáltatói adomány vagy a hozzájárulás teljes körűen és változatlan feltételekkel költhető bármely pénztári szolgáltatásra. Ezt az egyenleget is ellenőrizhetik a munkavállalók online, az egyenleglekérdezési felületünkön.

Hogyan költhető a juttatás?

Patikakártyával

Az innovatív többzsebes kártyatechnológiának köszönhetően a dedikált szolgáltatásokra kapott munkáltatói támogatást a pénztártagok a már megszokott patikakártyájukkal költhetik a kártyát elfogadó szolgáltatói körben.

A kártyával egy nap legfeljebb háromszor lehet fizetni, legfeljebb 240 000 forintot. A napi limit módosítható az online ügyintézésben vagy e-mailen (a levélben kérjük feltüntetni a pénztártag nevét, kártyaszámát, adóazonosító jelét, a limit emelés időszakát és az összeget).

Utólagos elszámolással számla ellenében

A szolgáltatói partnerek, akik nem rendelkeznek POS terminállal, készpénzfizetési számlát állítanak ki a náluk igénybe vett szolgáltatásokról. Ennek az eredeti példányát a Pénztár oldaláról letölthető kísérőlevéllel kell benyújtani a Pénztárhoz (1022 Budapest, Bimbó út 18.). A számlán az egészségpénztár nevét, címét, a pénztártag nevét és kártyaszámát kell feltüntetni. A szolgáltatási szabályzat szerint a számla ellenértékét a benyújtástól számított 15 munkanapon belül fizetjük ki a célzott támogatásra rendelkezésre álló egyenleg terhére.

Fotó: freepik.com

A munkáltatók is növelhetik munkavállalóik szja-kedvezményét

Jóllehet a munkáltatói adóbevallás elkészítésére második éve nincs lehetőség, 2019-ben a munkáltató mégis hozzájárulhat dolgozója személyi jövedelemadó-bevallásához: a január 1. után fizetett egészségpénztári munkáltatói hozzájárulás 20%-os szja-visszatérítésre jogosítja a pénztártagot.

Munkáltatói partnereink mostanában gyakran felteszik a kérdést, hogy meg kell-e szüntessék eddigi munkáltatói szerződésüket, ha a jövőben hozzájárulás helyett célzott támogatásban részesítik munkavállalóikat. Nemcsak, hogy nem kell felbontaniuk az eddigi szerződésüket, de esetleg érdemes megfontolniuk azt is, hogy felajánlják munkavállalóiknak a pénztári hozzájárulást a 2019-es béren felüli juttatási csokorban.

A döntésben érdemes segíteni munkavállalóiknak például a Patika-csoport kalkulátora segítségével.

A munkáltatói hozzájárulás bérként adózik, de ha számításba vesszük a juttatás után járó 20%-os szja-visszatérítést, a nettó juttatásra számított adóterhelés 51,63%. Ha 10 000 forintot szeretnénk adni a munkavállalónknak, a céges ráfordítás 18 195 forint, a dolgozó viszont vallójában 12 000 forintos nettó juttatással számolhat az adókedvezménynek köszönhetően.

Messze még a söralátét

Bár mára sokat egyszerűsödött a gazdasági társaságok adóadminisztrációs terhe, az évekkel ezelőtt megígért söralátét-adózás – azaz, hogy a bevallás elfér egy söralátéten – még messze van. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) most azt ígéri, 2021-re már jelentősen csökkennek a vállalkozások adóadminisztrációs terhei. Ebbe a folyamatba illeszkedik például, hogy az adóhatóság mind több esetben átveszi az adóbevallások elkészítését. Ennek ellenére tavaly még több mint 270 órát, azaz 34 teljes munkanapot kitevő időt fordított egy átlagos magyar cég adóadminisztrációra.

Feleslegesen bonyolult?

Fotó: pexels.com

Stratégiai partnerünk, a Multi-Pay® megoldása diákétkeztetésre

A Multi-Pay® kártya ma az egyetlen olyan elektronikus utalvány, amely segítségével a vállalatok kényelmesen és a jogszabályi előírásokat betartva biztosíthatnak arra jogosult munkavállalóiknak hideg- vagy meleg étkezési hozzájárulást.

Az iskolai rendszerű szakképzésben részt vevő tanulók juttatásairól szóló miniszteri rendelet szerint a vállalatoknak a gyakorlati képzési napokon minden tanulónak egyszeri kedvezményes étkezést vagy étkezési költségeihez természetbeni hozzájárulást kell biztosítaniuk. A Multi-Pay® 2019-ben is kényelmes és NAV-kompatibilis eszközt kínál ehhez: az étkezési hozzájárulást külön alszámlán kezeli, amely lehetővé teszi a pénz dedikált költését. A munkáltatók online feltöltési felületen, havi egyszeri utalással biztosíthatják a támogatást, amelyet a diákok kényelmesen költhetnek számos élelmiszerláncnál és étkezőhelyen, valamint arra is van lehetőség, hogy egy a munkáltató által megjelölt elfogadóhelyre korlátozódjon az ételfogyasztási egyenleg költése.

A miniszteri rendelet úgy fogalmaz: „az étkezésről meleg – kivételesen indokolt esetben hideg – élelem biztosításával a gyakorlati képzést szervező a helyileg szokásos módon köteles gondoskodni.” A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény 68. § (1) is említi a kötelezettséget: „a tanulót a gyakorlati képzésével összefüggésben kedvezményes étkeztetés, útiköltség-térítés, munkaruha, egyéni védőfelszerelés (védőruha), tisztálkodási eszköz és kötelező juttatások illetik meg.” A diákok számítanak a támogatásra és a munkáltató is adná, kérdés, milyen formában. Januárban számtalan – főképp gyakornokokat, ösztöndíjas diákokat foglalkoztató – gyártó és kereskedelmi vállalat szembesült a problémával, hogy az Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. megszűnését követően nem maradt olyan utalvány, amelyen biztosíthatja az általa foglalkoztatott diákoknak a törvényben előírt étkezési juttatást. 

A juttatásnak számtalan elvárásnak – részben törvényi, részben kényelmi, részben gyakorlati – kell megfelelnie. Ilyen például, hogy ez az összeg csak és kizárólag a törvényben meghatározott célra költhető, a munkáltató számára fontos az is, hogy kényelmesen – kevés adminisztrációval és rárakódó költséggel – biztosítsa, míg a diákok szeretnék biztonságosan, egyszerűen és sok helyen költeni. A Multi-Pay® kártya mindennek eleget tesz.

Miért éri meg?

  • Nem kell bajlódni az utalványok nyilvántartásával, tárolásával, kiosztásával.
  • A vállalat könnyen kezelhető, ügyfélbarát elektronikus felületen intézheti a juttatással kapcsolatos mindennapi teendőit, töltheti fel a havi bevallásokat, ellenőrizheti a teljesítéseket.
  • Az összeg utalása a Multi-Pay®-nek havonta egy alkalommal, számla alapján történik. A munkavállalók két munkanapon belül költhetik az egyenleget.
  • Minden munkáltatóval saját Multi-Pay®-es ügyintéző törődik.
  • A munkavállalók szeretik a modern fizetőeszközt, amellyel könnyedén költhetik a béren kívüli juttatásokat.
  • Elvesztés esetén a Multi-Pay® kártya pótolható.

Fotó: pexels.com

Érdekesség: az időskori demencia előrejelzésében léptek hatalmasat magyar kutatók

A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Természettudományi Kutatóközpontjának (TTK) munkatársai a kóros agyi öregedés mesterséges intelligenciával történő hatékonyabb előrejelzésében értek el fontos előrelépést. Az Agyi Képalkotó Központ munkatársai kutatásuk során azt vizsgálták, hogy hány éves az ember agya valójában.

„Agyunk az életünk során folyamatosan változik, fiatalkorunkban az agy hálózatainak szerkezete és működése egyre összehangoltabbá és kifinomultabbá válik, ahogy pedig öregedni kezdünk, ellenkező irányú folyamatok játszódnak le benne. A változások nemcsak az agy fizikai szerkezetében tapasztalhatók, hanem az egyes agyterületek működése közti összehangoltság mértékében is, amely az agyterületek között mérhető funkcionális kapcsolatok erősségének megváltozásával jól jellemezhető” – olvasható a GigaScience című tudományos folyóiratban megjelent közleményben.

A Nemzeti Agykutatási Program által támogatott vizsgálat szerint e kapcsolatok funkcionális mágneses rezonanciás képalkotással (fMRI) jól vizsgálhatóak, és az eredmények megmutathatják, hogy a vizsgált agy kapcsolati mintázatának jellemzői mennyire felelnek meg a vizsgált személy valós életkorának. Ha az eltérés jelentős, az a kutatások szerint jól előre jelzi a kóros agyi öregedési folyamatokat, köztük a demenciát. Fontos, hogy az efféle folyamatokra idejében fény derüljön, mivel a korai gyógyszeres beavatkozások és életmódváltás sokkal hatásosabb, mint a súlyosabb tünetek megjelenése utáni tűzoltás.

A hazai kutatás szerint az agyterületek működése közti kapcsolatok meglehetősen bonyolult hálózatot alkotnak, így egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy milyen tulajdonságaik vannak kapcsolatban az életkorral. Ennek elemzésére mesterséges intelligenciát vetettek be a kutatók. Vidnyánszky Zoltán kutatócsoportja a mélytanulásos rendszerek működési elvét használta fel. Az ilyen elven működő tanuló rendszerek ugyanis több egymásra épülő absztrakciós szinten dolgozzák fel a bemenet információit. Míg a legelső szinteken még sokat számítanak a bemenő adatok konkrét részletei, a felsőbb szinteken egyre elvontabb összefüggések jelennek meg a tanulás során. Az eljárás segítségével 5 évvel sikerült javítani a funkcionális konnektivitáson alapuló agyéletkorbecslés átlagos pontosságát – olvasható az MTA közleményében.

Fotó: pexels.com

Ötletek a munkatársak megtartására

A cégvezetők sokszor már azzal is elégedettek lennének, ha jobbak lennének a munkatársak megtartásában. A versenytársak ugyanis semmilyen eszköztől nem riadnak vissza, hogy elcsábítsák a jó munkaerőt. Hogyan segíthetünk ezen a helyzeten? Nemes-Nagy Szilvia vezetési és toborzási specialista tanácsai.

Ahol büszkék az emberek a munkájukra, ahol munkatársként, nem alárendelt alkalmazottként tekintenek rájuk, ahol figyelmesen kommunikálnak velük, ott szívesebben dolgoznak. Nem csak tovább maradnak, hanem jobban megy a munka is. Az ilyen helyeken jóval kisebb az elvándorlás, a fluktuáció. De ezt elérni, és megtartani az embereinket, épp akkora kihívás, mint újakat találni – véli Nemes-Nagy Szilvia. Szerinte az exitinterjú, magyarul kilépőinterjú remek munkatárs-megtartó eszköz lehet.

A kilépőinterjú célja: megtudni, mi az oka, hogy ez az ember el akar menni tőlünk. Kiváló eszköz arra, hogy fejlesszük a szervezetet, mert értékes információhoz jutunk. Sok vezető azt gondolja, hogy úgysem mondják el az igazi okot. De meg van ennek is a módszertana – véli a szakértő. Miután a munkatárs felmondott és mi elfogadtuk a felmondását, nincs feszültség, így sokkal őszintébben fog bármit elmondani. A kilépő interjú zárulhat akár azzal is, hogy mégis marad nálunk a munkatárs, de nem ez az elsődleges célja. A fő cél, hogy fel tudjunk tárni olyan szervezeti problémákat, amelyekről eddig nem tudtunk. Előjöhetnek sérelmek, kiderülhetnek újdonságok a munkakörről. Ezeket már ki lehet javítani megelőzve a többi munkatárs távozását.

Nem az a lényeg, hogy ezen a beszélgetésen 25 előre leírt kérdést feltegyünk, hanem hogy eljussunk a valódi okokig. Az interneten található kész kérdőíveket, amiket online lehet kitölteni, semmiképpen nem javasolja Nemes-Nagy Szilvia, mert ebből semmi lényeges nem fog kiderülni. Vegyük a bátorságot, és csináljuk meg élőben a beszélgetést – tanácsolja a szakértő.

A teljes cikket és benne ötleteket az exitinterjún elhangzó kérdésekre ITT olvashat.

Fotó: pexels.com

Ha érdekesnek találta hírlevelünket, küldje tovább ismerőseinek | Ha nem kíván több hírlevelet kapni tőlünk, kattintson ide
  patikapenztar.hu  |  ujpiller.hu  
Copyright ® Patika-csoport  |   2019   |   Minden jog fenntartva.