Patika-csoport hírlevél szolgáltatóknak 2018. április
Az egészségügyi szereplők 2018-as kihívásai

Az egészségügyi szolgáltatóknak valószínűleg továbbra is csökkenő nyereséggel és növekvő költségekkel kell számolniuk. A kezelés helyett a megelőzés kerül előtérbe, a digitális technológia pedig lehetőséget teremt majd a páciensek személyesebb ellátására – mutat rá a Deloitte friss tanulmánya.

Míg 2012 és 2016 között évente átlagosan 1,3 százalékkal nőttek az egészségügyi kiadások, addig a 2017 és 2021 közötti időszakban ez az érték már 4,1 százalék lesz, amelynek hátterében az elöregedő és növekvő létszámú társadalom, a kezelések fejlődése, a feltörekvő gazdaságok teljesítménye, valamint a dráguló munkaerő áll – derül ki a Deloitte egészségügyi szektorra vonatkozó elemzéséből.

A Deloitte tanulmánya szerint az egészségügyi szereplőknek 2018-ban a következő kihívásokkal kell szembenézniük a technológiai szempontból fejlettebb, okosabb egészségügyi szolgáltató szektor tervezése során.

A kutatás megállapításai:

  • Csökkenő nyereség a bizonytalan és változó egészségiparban: Az egészségügyi szolgáltatóknak valószínűleg továbbra is csökkenő nyereséggel és növekvő költségekkel kell számolniuk. 2020-ra a világ legnagyobb régióinak összesített egészségügyi költése várhatóan eléri a 8,7 billió USD-t a 2015. évi 7 billió USD-hez képest. A csökkenő nyereség ellentételezésére számos egészségügyi szervezet új költségcsökkentési intézkedéseket vezet be és új bevételi források után néz.
  • Stratégiai elmozdulás a mennyiségtől a minőség felé: Az egészségügy folytatja az elmozdulást a szolgáltatásért fizetett díj (FFS) szerinti díjazástól az eredmény- és értékalapú fizetési modellek felé. A fejlett egészségügyi rendszerekben a szektor szereplői a kezelés helyett a megelőzést hangsúlyozzák, amelynek eredményeképpen az egyszerű „betegek” helyett megszületnek a szolgáltatásokról jól tájékozott „egészségügyi fogyasztók”.
  • Adatvédelem: Az utóbbi idők kibertámadásai nyomán nagyobb hangsúly került az adatok védelmére és biztonságára. A digitális egészségügy kihívást jelent a kormányzatok, egészségügyi rendszerek, és biztosítók számára, hiszen egyre több adatot kell összegyűjteniük, elemezniük és tárolniuk, miközben ügyelniük kell a jogszabályi megfelelésre, etikára és kockázatokra is. A helyzetet nehezíti a GDPR, amely május 25. után számos új kihívást hoz a szolgáltatóknak. (lásd 5. hírünk)
  • Költségcsökkentés, hozzáférésnövelés, ellátásjavítás: Az exponenciális technológiák segítségével az ellátás kevésbé költségessé, hatékonyabbá, és globális szinten jobban hozzáférhetővé válik. A demográfiai és gazdasági tendenciák a fejlett technológiával ötvözve máris előrejelzik, hogyan fog működni a jövő kórháza munkaerő, méret és tervezés tekintetében. Éppen ezért a szereplőknek a digitális technológiák figyelembevételével kell tervezniük stratégiai befektetéseiket az emberi erőforrás, folyamatok és infrastruktúra terén.
  • Ügyfélélmény az egészségügyben: A személyes szolgáltatások elsődleges fontosságúvá váltak a fogyasztók számára, és a technológia azt is lehetővé teszi, hogy ők is aktívabbak legyenek a döntéshozatal során. A szolgáltatóknak és kifizetőknek érdemes kihasználniuk a digitális trendeket, hogy személyesebb ellátást nyújtsanak, javuljon a kommunikáció, és javítsák a betegek tapasztalatait. A technológiát érdemes bevonni a kutatás, diagnózis, kezelés és utógondozás területére is.
  • A jövő munkaereje: A negyedik ipari forradalom nyomán a digitális technológia, robotika és egyéb automatizált eszközök rengeteg lehetőséget kínálnak az egészségügy jelenlegi és jövőbeli munkaerőproblémáira – amennyiben a szektor szereplői nyitottak lesznek erre.
Nem biztos, hogy a legdrágább a leghatékonyabb!
Az EB kihívásnak tekinti a hazai egészségügyet

Európai Bizottság: az egészségügyi ellátás színvonalában az egyenetlen minőség és a hozzáférhetőség okozhat gondot a jövőben.

Leitner György, a Patika-csoport egyik szolgáltatója, az Affidea Diagnosztika Kft. ügyvezető igazgatója egy interjúban rámutatott: ma az állami és a magánszektorban is egyenetlen a szolgáltatási színvonal. A magánegészségügyben sok helyen sérülnek a betegjogok, elmarad a számlaadás, a munkavállalókat feketén foglalkoztatják. (Erre kínál megoldást egy most bejelentett védjegy – erről itt olvashat.)

Az Európai Bizottság most közzétett országjelentése is aggályosnak tartja többek között a hazai egészségügyi ellátást, minőség és hozzáférhetőség szempontjából.

Számos intézkedés történt az adórendszer javítása érdekében, de néhány probléma továbbra is megmaradt. A magas adóterhek csökkentésére tett lépések ellenére uniós összehasonlításban még mindig magasak a munkát terhelő adók, különösen egyes alacsony keresetű csoportok számára – említi a Magyarországra vonatkozó jelentés, amely szerint továbbra is bonyolult az adórendszer.

Az Európai Bizottság országjelentése (a Magyarországra vonatkozó rész itt található) szerint a stabil gazdasági fellendülés alkalmat kínál a következő évtized fenntartható növekedésének megalapozására. Átmeneti lassulás után a magyar gazdaság erősen növekedett 2017-ben, a foglalkoztatottság rekordmagasságokban jár, a banki hitelezés nőtt. A költségvetési politika lazítást mutat.

A kiegyensúlyozott növekedést veszélyeztető kockázatokat is felsorolja a jelentés, hiszen a magas kapacitáskihasználtság jelzi, hogy a gazdaság a potenciálja fölött teljesít. Az egyik gond, hogy az oktatási és az egészségügyi rendszer nem támogatja eléggé a humántőke fejlesztését. Az oktatás terén különösen az alapkészségek elsajátítása, a társadalmi-gazdasági háttérnek a tanulmányi eredményekre gyakorolt hatása merül fel problémaként. Az egészségügyi ellátással kapcsolatban pedig az egyenetlen minőség és a hozzáférhetőség okozhat gondot a jövőben.

További 4 strukturális kihívás
Új védjegyprogram a biztonságos magánellátásért

A Primus Egyesület elsőként vezet be hivatalos tanúsítási folyamathoz és minőségi megfelelési kritériumokhoz kötött védjegyet a magyar magánegészségügyi piacon. A minősítésre ősztől jelentkezhetnek a privátszolgáltatók mérettől és árbevételtől függetlenül.

A jelenleg 12 szolgáltatót tömörítő Primus Egyesület célja, hogy a minőségi szolgáltatók helyzetbe hozásával segítse a pácienseket a betegközpontú, a betegjogokat szem előtt tartó és a jogkövetően működő magánegészségügyi intézmények kiválasztásában. Ezért több mint egyéves előkészítő munkával kidolgoztak egy minden részletében független, szakmai alapokon nyugvó komplex auditrendszert, amely során megszerezhető védjegy.

A minőségbiztosítási rendszerből a szolgáltatók és a betegek egyaránt profitálnak: a garantált szolgáltatási minőség együtt jár a privát szolgáltatók szakmai elismertségének erősítésével, a betegbiztonság növelése, illetve a tisztességes verseny pedig egyértelmű előnyöket nyújt a pácienseknek is. És arról sincs szó, hogy az embléma megszerzése után hátradőlhet a szolgáltató: a tanúsítás egy évre szól, azt követően újból el kell végezni az auditot.

Négy tanúsító vállalat konzorciális formában vállalta a speciális auditot. A DNV Business Assurance Magyarország Kft., az SGS Hungária Kft., a DEKRA Certification Kft. és az ÉMI TÜV SÜD Kft. közösen biztosítja majd a vállalati auditokat. Az előre be nem jelentett próbavásárlásokat a Mystery Visit Piackutató és Tanácsadó Kft. végzi mintegy évtizedes tapasztalattal és folyamatosan képzett próbavásárlói csapatával. A folyamatot felvállaló egészségügyi szolgáltatók minden olyan részlegén, telephelyén próbavásárlást végeznek majd, ahol éves átlagban naponta legalább 10 beteget látnak el.

Az audit kritériumait az egyesület védjegyszabályzatához jelenleg készülő módszertani kézikönyv tartalmazza. Az auditok és a próbavásárlások során három területet – a legális, fehérített működésen kívül a betegbiztonság és a minőségi ellátás megvalósulását – vizsgálják részletesen. A szakmai outputokat a nagyon heterogén szolgáltatói kör miatt csak kis mértékben tudja vizsgálni az audit, de azokat a szakmai folyamatokat, amelyek vélhetően a magasabb minőségi betegellátáshoz vezetnek, igen.

„A védjeggyel fémjelzett iparági minőségbiztosítás minden hazai magánegészségügyi szolgáltató számára elérhető és megfizethető lesz, azaz nemcsak a legnagyobb piaci szereplők, de a kritériumoknak megfelelő mikroszolgáltatók is részt vehetnek a tanúsítási folyamatban” – emelte ki Adlovits László, a DNV Business Assurance Magyarország Kft. vezetője. Az egyesület azt várja, hogy látható tisztulást hoz a szolgáltatói piacon: megkönnyíti majd, hogy a privát rendelőket és egészségügyi központokat választók azt kapják a pénzükért, amit elvárhatnak: rövidebb várakozást, nagyobb odafigyelést és magas színvonalú szolgáltatásokat.

Feltételek és árak
„Az EESZT hosszú távon hatékonyabbá teszi a gyógyszerészi gondozást”

Dr. Hankó Zoltánnal, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnökével beszélgettünk az EESZT-ről, a biztonságos étrend-kiegészítő programról és a gyógyszerészek szerepéről az egészséges életmódra nevelésben.


2017 novemberétől kötelező Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) bevezetését megelőző előkészítő munkákban a Magyar Gyógyszerészi Kamara is részt vett.

Mit vár a kamara a felhőalapú kommunikációs tér bevezetésétől?

Egy jól működő e-recept rendszer képes kizárni a hamis vények kockázatát, ami a gyógyszertárak munkája és a társadalombiztosítás szempontjából is hatalmas előny. Ha a rendszer teljesen kiépül, a rosszul – alakilag vagy hibásan – felírt receptek korrigálása is könnyebbé válik a patikákban, ami növeli a gyógyszertári szolgáltatások biztonságát. A rendszer potenciálisan biztosítja az orvosok és a gyógyszerészek párhuzamos gyógyszerezési kontrolljának lehetőségét, ami a gyógyítás hatékonysága és a gyógyszerekhez kapcsolódó kockázatok csökkentése szempontjából jelent előrelépést. Finanszírozás szempontjából is várunk előnyöket: a jelen idejű online kapcsolattal működő rendszer lehetővé teszi, hogy a gyógyszertárak gyorsabban és egyszerűbben jussanak a tb-támogatáshoz, ami a vállalkozások likviditását javítja. Persze minden új rendszer bevezetésekor vannak kockázatok is.

Ebben az esetben mitől lehet tartani?

Ki kell zárni, hogy a célokat igazítsák a rendelkezésünkre álló eszközökhöz. A technológiának a kijelölt célok megvalósulását kell szolgálnia. Az informatika eszközei például lehetővé tennék, hogy korlátozzák a betegek szabad gyógyszertár-választását. Ezt a kockázatot már az előkészítő munkák során kizártuk.  

Milyen visszajelzések érkeztek a gyógyszertáraktól a rendszerrel kapcsolatosan az elmúlt pár hónapban?

Tavaly november elején a gyógyszertárak egy része önhibáján kívül nem volt még alkalmas arra, hogy kapcsolatot teremtsen az elektronikus szolgáltatási térrel, sem az e-receptek fogadására. Ezek az informatikai problémák december közepére megoldódtak. Ma azt látjuk, az orvosok egy része – elsősorban a rendelőintézetekben és a kórházakban – még nem használja a teret, míg a háziorvosok többsége már átállt. Most jönnek elő azonban a vényíró programok hibái is, ami szinte minden orvosi rendszert felügyelő informatikai cégnél egyedi fejlesztést igényel. A gyógyszertár a problémákat jelezheti közvetlenül a szolgáltatási tér üzemeltetői felé, vagy a kamarának. Erre kialakítottunk egy mechanizmust. Jelenleg folyik az orvosok, a gyógyszertárak és az elektronikus szolgáltatási tér programjainak az összehangolása, ez egy hosszú munka, de jól haladunk.

Azt mondják, a magyar betegek nem kellően együttműködőek. Nem élnek egészségesen, nem tartják be az orvosi utasításokat, nem szedik – vagy épp ellenkezőleg, habzsolják – a gyógyszereket. Hogyan lehetne ebben változást elérni?

Ebben is segíthet az EESZT, hiszen a gyógyszerész látja a rendszerben a gyógyszerfogyást és azt is, ha az nem egyezik meg az orvos által előírtakkal. Az egészségpénztáraknak is nagy szerepük lehet a tudatosság erősítésében. Az, aki egészség céllal rendszeresen megtakarít a saját döntése alapján, nyilván betegként is tudatosabb: jobban odafigyel az egészségére, jobban betartja az orvos és a gyógyszerész utasításait. Az egészségpénztári tagok tudatosabbak, együttműködőbbek az egészségük érdekében és ez a gyógyszerészek munkáját is megkönnyíti.

Hozzájárulhat-e az elektronikus tér ahhoz, hogy a gyógyszertárakban erősödjön az ügyfélközpontúság, a prevenciós szemlélet?

Azokban az országokban, ahol már régebben működik hasonló rendszer, rövidült a gyógyszertárakban a kiszolgálási idő, így a gyógyszerészeknek több idejük maradt a betegekre. Bizonyos prevenciós szolgáltatások – például a vérnyomásmérés, vércukorszint ellenőrzés – azonban már 2009 óta beletartoznak a gyógyszerészi gondozás fogalmába a vonatkozó jogszabály alapján.  Három irányba érdemes gondolkodni. A gyógyszerész hozzájárulhat az egészséges személy egészségben tartásához az egészséges életmód és a prevenciós szemlélet terjesztésével. A primer prevenció mellett a gyógyszerész bekapcsolódhat a szekunder prevencióba is. Nyilván egyetlen gyógyszertárban sem fognak diagnózist felállítani, de a beteg panaszaiból kiindulva, a megvásárolt OTC gyógyszereket látva egy jól képzett, tapasztalt gyógyszerész javaslatot tehet bizonyos orvosi szolgáltatások igénybe vételére. A harmadik szint a már diagnosztizált krónikus betegek ellátásának hatékonyabbá tétele megfelelő tájékoztatással, a gyógyszerekhez kapcsolódó információk biztosításával, néhány gyógyszertárban is végezhető kontrollvizsgálattal. Annak érdekében, hogy a gyógyszertárak be tudjanak kapcsolódni a primer, szekunder és, tercier prevencióba, a kamara tizenhat gyógyszerészi gondozási irányelv kidolgozása van folyamatban. Ezek egy részét már leadtuk az illetékes államtitkárságra, folyik a szakmai lektorálás és négy irányelv néhány napja meg is jelent az Egészségügyi Közlönyben.  A gyakorlat más kérdés. Azt látjuk, hogy a gondozásjellegű szemlélet egyre markánsabban jelenik meg a patikákban. Ma a graduális képzésben és a szakmapolitikai munkában is egyre hangsúlyosabb a gyógyszeralkalmazás-szakértővé válás elősegítése, ami találkozik a gyógyszerészi gondozás filozófiájával. A kamara célja, hogy minél több gyógyszertárban jelenjen meg a gyógyszerészi gondozás minél szélesebb palettája és a gyógyszerészek hatékonyan végezzék ezt a tevékenységet.

GDPR: kihívások május 25. után

Nyakunkon van május 25. Az új uniós adatvédelmi rendelet, a GDPR az egészségügyi szolgáltatók számára is komoly kihívásokat tartalmaz. Az sem mindegy, hogy adatkezelők vagy adatfeldolgozók vagyunk. Vigyázat! A legtöbb esetben mindkettő!

A GDPR bevezetésének határideje lassan lejár, május 25. után pedig komoly, akár 20 millió eurós bírsággal számolhatnak az adatkezelést végzők, ha a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) ellenőrei hibát találnak. A teljesség igénye nélkül összegyűjtöttünk néhány fontos kifejezést Dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda partnere segítségével. Ezek megértése segítheti a rendeletnek való megfelelést. Persze az ágazati szabályok, amelyek még hiányoznak, hozhatnak újdonságot az egészségügyben működő vállalkozásoknak is.

Az adatkezelő az, aki saját nevében, saját döntése alapján önállóan vagy másokkal együtt kezeli a természetes személyek adatait, aki meghatározza az adatkezelés módját, elveit, céljait, eszközeit. Praktikusan minden munkáltató, minden hírlevelet küldő cég, minden vállalkozás, amely ügyfelek kapcsolattartói vagy természetes személy ügyfelek adatait kezeli, nyilvántartja. Ez azt is jelenti, hogy a GDPR minden egészségügyi szolgáltatóra – az egyszemélyes lakásrendelőre is! – vonatkozik.

Az adatfeldolgozó az, aki adatkezelést végez az adatkezelő nevében és megbízásából. Az adatfeldolgozó minden esetben az adatkezelő utasítására járhat csak el, az adatkezelő határozza meg az adatok felhasználásának módját, az adatkezelés célját, és az adatfeldolgozó nem kezelheti az adatkezelőtől kapott személyes adatokat saját vagy a szerződésében rögzítetten kívüli egyéb célra. Adatfeldolgozónak minősül például minden olyan vállalkozás, amely más cégeknek nyújt IT-üzemeltetési, rendszergazdai, könyvelési, bérszámfejtési, marketing és PR ügynökségi szolgáltatást. Ide sorolható a fejvadász, felhőszolgáltatást vagy webhostingot végző cég. Kérdés például, hogy a gyógyszertárak, amelyek az elektronikus térben látják a betegek adatait adatkezelők vagy adatfeldolgozók. Az adatfeldolgozó a GDPR-rendeletben meghatározott tartalmú írásbeli adatfeldolgozási szerződést köteles kötni az adatkezelővel.

Az egészségügyi szolgáltatók szempontjából szintén fontos elv az adattakarékosság elve: csak olyan adat kérhető be, amely az adatkezelési cél szempontjából feltétlenül szükséges, megfelelő és releváns, azaz a lehető legkevesebb adatot kell kezelni. Így például nem kérhető be a pontos születési dátum akkor, ha csak annyit szükséges tudni a felhasználóról, hogy elmúlt-e 18 éves. Ugyanígy nem lehet elkérni például a lakcímet akkor, ha az nem indokolt.

Az adatkezelők kötelesek megfelelő intézkedésekkel biztosítani a rendelet szerinti jogszerű adatkezelést, és gondoskodni az általuk kezelt személyes adatok biztonságáról. A beépített és alapértelmezett adatvédelem elve szerint az alkalmazott intézkedéseknek, módszereknek mindig az adott cég által végzett adatkezelés és a kezelt adatok jellegéhez, a fennálló lehetséges adatkezelési kockázatokhoz kell igazodnia, vagyis például egy egészségügyi adatokat kezelő magánorvosi rendelőnek, vagy banki adatokat kezelő banknak sokkal magasabb szintű védelmet, komolyabb titkosítást, álnevesítést, jogosultságkezelést és egyéb intézkedéseket kell alkalmaznia, mint például egy cipő-webáruház üzemeltetőjének. Az adatkezelés, adatvédelem elveit pedig már a szoftverfejlesztéskor, az üzleti folyamatok tervezésekor figyelembe kell venni, nem csupán a végén.

Iratkozzon fel, nehogy lemaradjon!

A GDPR jelentős mértékben szigorít a marketing célú üzenetküldésekhez való hozzájárulások megadásának módján: megköveteli, hogy az önkéntes, kifejezett, megfelelő tájékoztatáson alapuló és egyértelmű legyen. Az új rendelet értelmében minden esetben az adatkezelőnek – a vállalatoknak – kell tudni bizonyítaniuk, hogy az adatkezelési művelethez az adott ügyfél hozzájárult. A Patika-csoport eddig is körültekintően járt el a pénztártagjai és a munkáltatói partnereinek adataival kapcsolatosan – a hírlevél-küldéshez kötődő adatkezelés is minden pontban megfelelt a hatályos előírásoknak –, de annak érdekében, hogy cége biztosan megkaphassa havi hírlevelünket május 25. után is, kérjük, hogy iratkozzon fel újra ITT vagy ITT.

Adjon ajándékba egészséget!

A nagyobb kereskedelmi láncoknál szinte kivétel nélkül vásárolhatunk ajándékkártyát akár valamilyen speciális alkalomra, vagy ha szeretnénk valakinek köszönetet mondani, és nem tudjuk, minek örülne pontosan. De akár szűrővizsgálatra szóló, vagy gyógyszertári ajándékkártyával is szerezhetünk örömet. (x)

Az ajándékkártya a kockázatmentes örömszerzés egyik eszköze, hiszen a megajándékozott a kapott összeget arra költi adott üzletben, amire onnan igazán szüksége van. Így az ajándékozó is biztos lehet abban, hogy tökéletes örömet okozott. A kártyát kibocsátó kereskedő vagy szolgáltató szintén jól jár. Hogy miért? Mert az ajándékkártya

  • Támogatja az értékesítést
  • Növeli a vevők lojalitását
  • Segít a vevőszerzésben
  • Javítja a kártyát kibocsátó cég likviditását
  • Mindenki számára előnyös kényelmi szolgáltatás
  • Biztosítja a választás lehetőségét a megajándékozottnak

Van olyan a fent felsorolt tények közül, amely ne lenne releváns bármely egészségügyi szolgáltatóra? Ha nincs, tegye teljesebbé ügyfelei számára a kínálatát és vezessen be Multi-Pay® ajándékkártyát!

Egy sikersztori hátterében
Ha érdekesnek találta hírlevelünket, küldje tovább ismerőseinek | Ha nem kíván több hírlevelet kapni tőlünk, kattintson ide
  patikapenztar.hu  |  ujpiller.hu  
Copyright ® Patika-csoport  |   2018   |   Minden jog fenntartva.