Általános kórképet vázolt fel a magyar egészségügy helyzetéről közgazdasági és üzleti szempontból Karácsony Tamás (Apollo) az alapblog.hu-n. Mik a strukturális problémák, a negatív ösztönzők, keresleti, kínálati problémák, amelyek a koronavírus válság előtt is velünk voltak, és utána is velünk lesznek.
A koronavírus talán mindennél jobban rávilágít arra, hogy a 21. századi ember számára egyre fontosabb az egészsége. Néhány évszázaddal ezelőtt, az emberek egy hasonló halálozási számokkal jelentkező járványról még lehet tudomást sem vettek volna, míg most leginkább a pánikhangulat a jellemző – írja Karácsony Tamás. Természetesen minden kornak megvannak a saját nehézségei, véli a szakember, de talán egy fejlett országban élő átlagember most élvezi a legjobban az életét, ezért teljesen racionális hozzáállás, ha félünk mindentől, ami ezeket az éveket elveheti tőlünk.
Nő a kereslet
Két okot említ Karácsony, amiért nő a kereslet az egészségügyi szolgáltatások iránt. Egyrészt egyre fontosabb számunkra az egészségünk megőrzése, ezért hajlandóak vagyunk időt és pénzt áldozni erre. A másik ok a demográfia: egy idősebb ember több egészségügyi szolgáltatást vesz igénybe, ami egy öregedő társadalomban nehéz helyzetet teremt. Ráadásul a több idős ember miatt nemcsak a kereslet nő, hanem az igényt az elöregedés miatt kevesebb egészségügyi dolgozó fogja kiszolgálni.
Elmarad a kínálat
Az állami egészségügy erősen forráshiányos, ezért az ellátás színvonala romlik. Karácsony úgy fogalmaz: „az infláció nem a szolgáltatás árában, hanem minőségében jelentkezik”. Az állam, ha nem hajlandó többet költeni a megnövekedett keresletre, akkor alacsonyabb színvonalon tudja csak ezt megtenni.
Karácsony szerint az egyenlő elbánás alapelve is sérül. A hálapénznek már semmi köze a hálához, a betegek ily módon a szűkös erőforrásokhoz próbálnak hozzájutni. „Ez a már normálissá vált mindennapos korrupció, nem jó se a kiszolgáltatott betegnek, se a becsületes orvosnak. A kialakult helyzet a magánrendelők előretörésének kedvez, de mint mindenhol, itt is egyre égetőbb a munkaerőhiány. Egy jó orvoshoz, gyógytornászhoz egyre nehezebb időpontot kapni.”
Persze a piac szabályai szerint a keresletre általában reagál a kínálat. Karácsony szerint nincs ez másképp az egészségügyben se, csakhogy itt a valódi kérdés, hogy milyen áron vehetjük igénybe a szolgáltatást. „A magánegészségügy rohamosan fejlődik, ugyanis aki teheti egyre inkább magánszolgáltatót választ. Ha már a „hálapénzt” mindenképp meg kell fizetni bizonyos szolgáltatásoknál, vannak, akik inkább az előre lefektetett árakat és szabályokat választják.” Karácsony a magánegészségügyi szolgáltatások árazása kapcsán úgy látja, azok sokszor nem is kerülnek többe a nap végén összehasonlítva a paraszolvenciával. Arról nem is beszélve – véli –, hogy vannak olyan szolgáltatások, amelyek nem is érhetőek el az állami rendszerben, csak sokkal alacsonyabb szinten. A szűkös erőforrások és a túlterheltség az egészségügyi dolgozókat is választási lehetőség elé állítja, ugyanis sokszor nincs idő a szakmailag helyesnek vélt panaszokat kielemezni, kezeléseket lefolytatni. Az eszközhiány pedig ezen kezelések elvégzését is megakadályozhatja.
A megoldás Karácsony szerint, ha nő az egészségügyi dolgozók száma. Ehhez az kell, hogy több fiatal válassza ezt az életpályát, többen végezzenek egészségtudományi karokon, illetve kevesebben menjenek külföldre dolgozni. Mindez a pálya vonzóbbá tételével érhető el, ami jelenthet magasabb, kiszámíthatóbb fizetést, fejlődési lehetőségeket és jobb munkakörülményeket. De ha az állam egészségügyre szánt forrása nem tud lépést tartani a növekvő kereslettel, a betegek a magánklinikákra mennek, ahol a saját zsebükből megfinanszírozzák a munkakörülmények javítását. Összességében így is csökken az állami rendszerben az alulfinanszírozottság és a túlterhelés, vagyis javul a szolgáltatás.
A probléma megoldása azonban nem ilyen egyszerű – teszi hozzá Karácsony. A magánegészségügyi szolgáltatók rövidtávon elszívják az egészségügyi dolgozókat, ezzel mélyítve a problémát.
Szerinte a „technológiában reménykedhetünk”, amely révén elérhető, hogy egy egészségügyi szakember magasabb színvonalon és több embert gyógyítson.
A technológia jelenti az
A teljes cikket, amelyben szó van a rendszerben meglévő rossz ösztönzőkről is elolvashatja az Alapblog.hu-n.
Borítókép: pixabay.com, freepik.com
<< VISSZA
Az oldal hirdetéseket tartalmazhat! Süti-beállítások módosítása Adatkezelési tájékoztató Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért Tájékoztató a visszaélés bejelentési rendszerről Visszaélés bejelentése © 2024 Új Pillér Egészségpénztár Levelezési cím: 1535 Budapest Pf. 861. Székhely: 1022 Budapest, Bimbó út 18. Ügyfélszolgálat: +36-1-210-9790, Tel: +36-1-210-9770, 210-9779 | Fax: 210-9778 | Bankszámlaszám: CIB Bank 10700024-43040607-51100005
Weboldalunk sütiket használ a felhasználói élmény javításához.
Kérjük válassza ki, hogy mely sütiket fogadja el, majd kattintson az Elfogad gombra!
Amennyiben bővebb információra van szüksége az egyes sütikről, kérjük kattintson ide.
Ha később meggondolná magát, a láblécben lévő Süti-beállítások módosítása linkre kattintva bármikol megváltoztathatja döntését.