Új Pillér hírdetési fejléc - 20% adókedvezmény, hozammal növelt megtakarítás, 10% támofatás szűrővizsgálatra
szerkezeti elem
 
Onkológiai ellátási problémák a betegek szemével (2019.01.10.)

Az Intima.hu a szülészet-nőgyógyászat és nőgyógyászati onkológia területéről gyűjtötte és foglalta össze a betegek panaszait. A portál 9 hónapig gyűjtötte a tapasztalatokat: az olvasók előzetes regisztráció után anonim módon beküldhették az ellátás során szerzett élményeiket, véleményüket, érzéseiket. A kutatás célja az volt, hogy megmutassák az egészségügy rendszerszintű problémáit.

Az Intima.hu női egészségportál számára küldött betegpanaszokból kiderült: a betegek gyakran úgy érzik, elvesznek a rendszerben és hosszú idő telik el a műtétig is. Ugyan a szabályok szerint daganatgyanú esetén már két héten belül biztosítani kell az időpontot MRI-re és CT-re, azonban a diagnosztika ezzel messze nem zárult le. Feltétlen szükség van például szövettanra is, ezt azonban már távolról sem sikerül minden esetben két héten belül elvégezni. Az Intimának küldött panaszok szerint akár egy hónap is eltelhet, mire elkészül az eredmény.

A mammográfiát illetően érkezett a legtöbb panasz. Volt, aki nem kapott behívót a szűrésre, és mikor végül magánúton csináltatott vizsgálatot már olyan rossz állapotban volt, hogy le kellett venni a mellét; másnak a beutalót sem akarták megírni, de előfordult, hogy a diagnosztika mondott csődöt.

Rendszerszintű probléma a rossz kommunikáció, illetve annak teljes hiánya is a nőgyógyászati, onkológiai ellátásban is. Egy levélíró tapasztalta például, hogy két beteg a szeme láttára kapta meg a kórházi folyosón a borítékot az emlőbiopszia szövettanról, mindkettőé rosszindulatú volt. A nővér mindössze annyit mondott nekik, hogy a papírokkal menjenek a háziorvoshoz.

Persze könnyű volna annyival elrendezni a dolgot, hogy ez csak az ellátók hibája, akik képtelenek türelemmel fordulni a kétségbeesett betegek felé, ez azonban nem fedi a valóságot. Sajnos a szakorvosok - főleg a fiatalok - gyakran 24-32 órákat töltenek a kórházban, alig van idejük ez idő alatt enni, vagy akár csak egy kávét meginni, annyira leterheltek.

Nem csak az orvos-beteg, az orvos-orvos kommunikáció is számtalan hiányossággal küzd itthon. Érkeztek olyan panaszok, melynek lényege, hogy azért kapott valaki számára nem megfelelő, sőt, kifejezetten ártalmas gyógyszeres kezelést, mert nem egyeztetett egymással az egyébként egy intézményben dolgozó onkológus és nőgyógyász.

Sokan a megfelelő információk hiányában az internetről próbálnak tájékozódni az állapotukról, de itt könnyű félreinformálódni, hiszen nem mindig egyértelmű, hogy melyek azok az oldalak, ahol hiteles tartalmakkal találkozhatnak a betegek. A szűrésekkel sincs minden rendben, ha találnak is valamit, nem mindig veszik elég komolyan a szakemberek.

A többség a felmérésük szerint tisztában van azzal: nem a pénzhiány okozza a legnagyobb problémát az ágazatban. A betegek 46 százaléka szerint ugyanis a fő gond, hogy nem elég hatékony az ellátórendszer működtetése. Mindössze 33 százalék választotta elsődleges oknak azt, hogy nem áll rendelkezésre elegendő forrás, 21 százalék pedig az orvoshiányt jelölte meg.

Forrás: Intima.hu - Panaszláda összesített eredmények - 2018. 04.01.-12. 31. Beérkezett panaszok száma: 141 db, Intima.hu szavazás, adatgyűjtés - 2018. 04.01.-12. 31. Szavazás: 1485 db

Cikk teljes terjedelmében itt érhető el.

<< VISSZA