A tavalyi évben a korábbi években jellemzőnél visszafogottabb GDP-bővülés, növekedésnek induló infláció, és számottevő keresetnövekedés mellett a háztartások fogyasztása a korábbi évekhez képest nagyobb mértékben bővült. A GfK megállapítása szerint a kártyás fizetések aránya évek óta egyre nő, 2016-ban a forgalmazott érték alapján elérte a 36 százalékot az összes kifizetett összegen belül. Súlya ugyan csatornánként jelentősen különbözik, ám minden egyes csatornában pozitív irányba fejlődik – a leggyorsabb ütemben a drogériákban, ahol 8 százalékponttal nőtt a súlya.
Tagjaink körében végzett nem reprezentatív felmérésünk is alátámasztja, hogy az emberek egyre inkább kedvelik a készpénzkímélő fizetési megoldásokat és keresik azokat a szolgáltatókat, ahol egészségpénztári kártyájukkal is fizethetnek. A patikakártyát – az önkéntes egészségpénztárak közül elsőként – 1999-ben vezettük be, és azóta több mint 115 ezer főre nőtt a Patika-csoporthoz tartozó egészségpénztár tagok száma. Pénztártagjaink családtagjaik részére is válthatnak patikakártyát, amely – a banki társkártyákkal azonos módon – ugyanahhoz a számlához kapcsolódik. 2016-ban a társkártyák száma már meghaladta a 8 ezer darabot.
Amennyiben a szolgáltatónál már működik valamelyik bank vagy a Multi-Pay® által telepített, a Magyarországon forgalomban levő bankkártyák elfogadására alkalmas POS terminál, egyszerű a Patika-csoporthoz történő csatlakozás, hiszen a terminált csupán programozni kell a patikakártya elfogadására. A Multi-Pay® POS-n történő patikás forgalom ráadásul jutalékmentes.
Amennyiben nincs terminál, vagy éppen valamilyen okból nem működik, a Patika-csoport saját kártyaterheléses rendszere, a Virtuális POS biztosít gyors és kényelmes fizetési megoldást. (A Virtuális POS telefonon (06-1-210-9816) vagy a www.ujpiller.hu internetes oldalakon elérhető fizetési mód.) Ez a lehetőség minden szerződött partnerünk számára adott, azonban az alkalmazása igényléshez kötött. A beállítás díjtalan, ezért érdemes igényelni POS terminál megléte esetén is, felkészülve a váratlan POS terminál meghibásodásából adódó helyzetekre. Az igényléshez szükséges nyomtatvány itt letölthető.
A szolgáltatók részére a patikakártyás vásárlások ellenértékének utalása a kártyaközpontból beérkezett adatok alapján történik minden hét hétfőjén a megelőző hét hétfő 00.00 órától a vasárnap 24.00 óráig összesített tranzakciók alapján. Azaz, ha egy tag szerdán vagy akár vasárnap vásárol a patikakártyájával, annak ellenértékét a szolgáltató a következő hét hétfőn kapja meg. A Patika-csoport garanciát vállal arra, hogy a pénzt a szerződésben vállalat határidőig utalja. Amennyiben az összeg mégsem érkezne meg a megadott számlaszámra, a jegybanki alapkamat kétszeresét fizetjük a szolgáltatónak.
Szerződött partnereink munkáját kimutatásokkal is segítjük. Az utalással egyidőben például tételes listát küldünk e-mailben az adott heti kártyalehúzásokról. Így könnyen nyomon követheti a patikakártyás forgalmat, amelyben ha eltérést lát a saját kimutatásával összehasonlítva, ügyfélkapcsolati munkatársunknál azonnal jelezheti.
Innen töltheti le a Patika/Új Pillér kártyaelfogadáshoz szükséges szándéknyilatkozatot.
A vásárlási szokások alakulása (Forrás: GfK) |
|
Vásárlási stratégiák
Míg az egyszeri, gyors, mindössze 1-3 termékkategóriára fókuszáló és az akciók által kevésbé befolyásolt kis bevásárlásokat („leugrom a boltba”) a hazai láncok üzleteiben, addig a lényegesen több (4-11) kategóriából válogató átlagos bevásárlásokat legnagyobb arányban (48 százalék) a diszkontokban, valamint a hiper- (43 százalék) és szupermarketekben (40 százalék) végezték a fogyasztók 2016-ban.
Előretörnek a diszkontok
A kereskedelmi csatornák közül, míg a szupermarketek stabilan megtartották 17 százalékos piaci részarányukat, 2016-ban a diszkontok piacrésze nőtt, főként második féléves teljesítményük által. A nem szervezett kereskedelem (utcai árusok, piacok, illetve az „egyéb” formátumok) részesedése csökkent.
A hipermarketek és szupermarketek forgalomnövekedését a vásárlási intenzitás növekedése eredményezte, ami annak tudható be, hogy a fogyasztók egyre gyakrabban keresték fel ezeket az üzleteket. Ugyanígy a vásárlási intenzitás növekedése hajtotta a diszkontok jelentős forgalombővülését is, ám ebben a csatornában a vásárlók számának enyhe szaporodása is megfigyelhető volt. A drogériák forgalmának a növekedését szintén a vásárlási gyakoriság növekedése hozta magával.
Továbbra is a hipermarketek vásárlói a leginkább lojálisak a megszokott csatornához, a teljes napi fogyasztási cikkekre fordított költésük közel egyharmadát ebben a csatornában hagyják a kasszáknál. Csatornahűség szempontjából őket a diszkontok és szupermarketek követik, ahol a háztartások összes FMCG-re fordított költésének egyötöde realizálódik.