Azt tanítják az üzleti iskolákban, hogy egy vállalkozást kicsiben kell kezdeni. Egy egészségpénztárnál azonban nincs olyan üzleti modell, amely működik kicsiben. Lukács Marianna, a Patika-csoport alapítója sem gondolkodott soha kicsiben. 33 évesen döntött úgy, hogy a családi vagyonból megalapítja a Patika Önkéntes Egészségpénztárat. – Németországban akkor láttam komoly játékos magánbiztosítókat, amikor Magyarországon még elképzelhetetlen volt, hogy az OEP-n kívül legyen más szereplő ezen a piacon. Amikor megcsináltuk a Patikát és mi jöttünk ki elsőként a kényelmes fizetést biztosító patikakártyával, azt hittem, hogy annyira jó a termékünk, hogy már az első évben lesz százezer pénztártagunk. Tévedtem. Mindössze ötszázan léptek be. De ma is azt gondolom, hogy a folyamatokat már az induláskor úgy kell megtervezni, hogy azok kiszolgálják a cég későbbi növekedését. A pénztári szektorban a kiváló szolgáltatás mellé türelemre is szükség van, hogy nyereségessé váljon az üzlet. Tíz év alatt értük el a százezres tagságot. Addig nem vettem ki pénzt a cégből. Óriási szerencsém volt, hogy anyagilag megtehettem, hogy ebben az időszakban a fejlesztésre fordítsam a bevétel jelentős hányadát, és elértem azt, hogy ma a Patika-csoport több lábon áll. Ugyanis csak azok a pénzügyi szolgáltatóvállalatok lehetnek sikeresek hosszú távon, amelyek a partnereiknek – szolgáltatóknak, munkáltatóknak, tagoknak – egy kézből több szolgáltatást kínálnak. Mi ma itt tartunk. 2006-ban indult el a prémium szolgáltatást kínáló Új Pillér, 2007-ben és 2008-ban a nyugdíjpénztárak, 2010-ben a cafeteriaszolgáltató, a Multi-Pay®, 2015-ben pedig a POS-szolgáltatás, ahogyan hírlevelünk 2. pontjában a legördülő írásunkban beszámoltunk. – Nem minden láb nyereséges, de csoportszinten a Patika – az invesztíciót leszámítva – soha nem volt veszteséges. Mindig sikerült egyensúlyban tartani a bevételeket és a kiadásokat. Egy üzletnek az a dolga, hogy beruházzon, keresse a pénz helyét. Mai napig nagyon jelentős összegeket forgatunk vissza évente. A befektetések alakulása egy jó üzleti tervvel kézben tartható. Kivéve, ha a jogszabályalkotó az utolsó pillanatban módosítja az üzleti környezetet, ahogyan az például a SZÉP kártya esetében történt. Így egy százhetvenmillió forintos fejlesztés a mai napig nem termel pénzt. Amelyik országban ez előfordulhat, ott az üzleti szereplők megfontoltak lesznek. Az utóbbi években az adótörvények is nagyon gyakran változnak. Ám a politika is kockázatot vállal azzal, hogy a szabályozó ilyen erősen beleszól a piac működésébe. Így a magyar lakosság soha nem lesz nagykorú, és nem fog a saját életére vonatkozó olyan tudatos pénzügyi döntéseket hozni, mint a fejlett gazdaságok állampolgárai. Ez pedig gyengíti a politikát is. Lukács Mariannával, a Patika-csoport alapítójával készült interjút teljes terjedelmében a Piac & Profit júniusi számában olvashatja.
<< VISSZA